Nye Transporter: : Med sikkerhet i høysetet
Dagens Volkswagen Transporter har allerede en rekke sikkerhetsdetaljer som standard i Norge, detaljer som kollisjonspute for fører og passasjer, lastadaptiv ESP, ABS og tilhengerstabilisering. Med lanseringen av nyeste generasjon, Volkswagen Transporter T6, legger importøren lista enda høyere når det gjelder sikkerhetsutstyr.
Bilen kommer standard med innovative sikkerhetssystemer som Front Assist, City Nødbrems, Multikollisjonsbrems og Tretthetsvarsler som gjenkjenner avvik fra normal kjøreadferd og ber sjåføren ta en pause. Skulle ulykken allikevel oppstå er nå Thorax side- og hodekollisjonsputer standard. Nye T6 leveres også med et helt nytt infotainmentsystem med Bluetooth telefontilkobling som standard.
Front Assist
Systemet har en radarsensor som overvåker avstanden til forankjørende bil inntil 160 km/t og bidrar til å redusere bremselengden. Front Assist reagerer på kritiske nær-situasjoner i to trinn. Først blir man varslet via akustisk lydsignal, så blir man varslet akustisk og visuelt i instrumentpanel, i tillegg til at bremseklossene legger seg inntil skivene og den hydrauliske bremseassistenten settes i beredskap.
Reagerer fortsatt ikke sjåføren ved å betjene bremsene, vil bremsesystemet gi et kraftig "rykk" i bilen. Starter da sjåføren nedbremsingen vil full bremseeffekt være tilstede med en gang, uavhengig av pedaltrykk.
City Nødbrems
Dersom sjåføren overser en hindring, bremser City-nødbremsfunksjonen automatisk og reduserer kollisjonshastigheten. I beste fall kan kollisjoner unngås helt. Systemet er aktivt mellom 5 og 30 km/t og kan bremse bilen ned til den stopper, i kritiske kollisjonssituasjoner uten førerreaksjon inntil 15 km/t.
22% av alle ulykker med personskade er multikollisjoner. Med Multikollisjonsbrems kan følgekollisjoner forhindres. Systemet aktiveres når kollisjonsputene løser ut og aktiverer bremsene. Bilen blir gradvis nedbremset til 10 km/t. Føreren kan når som helst ta over kontrollen av kjøretøyet. Tretthetsvarsleren varsler føreren med optiske og akustiske signaler, når kjørestilen (f. eks. Rykkvise rattbevegelser) tyder på at sjåføren er trøtt.
Nytt tilleggsutstyr
Også når det gjelder tilleggsutstyret er det nå mange nye muligheter. Mot en ekstra kostnad kan man blant annet få adaptiv cruisekontroll som automatisk tilpasser farten til bilen foran. Den automatiske avstandsreguleringen ACC måler avstanden og hastigheten til forankjørende biler med en avstandssensor og regulerer automatisk den innstilte avstanden.
I kombinasjon med automatgirkasse/DSG bremser ACC ned, for eksempel ved kolonne- og køkjøring, til bilen stopper.
Dermed er trolig nye Volkswagen Transporter den sikreste varebilen på det norske markedet. Kommer konkurrentene etter?