Veteranprisen 2014:: �?Didde�? fikk Veteranprisen 2014!
�?Landeveiens gentleman�?, �?landeveiens høvding�?, en hedersmann – ja man kan finne mange overbevisende betegnelser på denne hardhausen fra Lærdal. Personlig lærte jeg �?Didde�? å kjenne på slutten av 70-tallet, da jeg som sjåfør leste om han i svenske �?Trailer�?. Den gang stod han frem som en sjåfør med orden i alle sine saker, og en dagbok som omfattet alle hans turer i inn- og utland. Jeg husker jeg ble mektig imponert over denne erfarne sjåføren. Og jeg er like imponert ennå…
Det startet i 1961
�?Didde�? er født den 13 desember 1942, og har helt siden han tok førekortet i 1961 vært å se på norske og utenlandske veier. I de første årene som sjåfør ble det mer eller mindre strøjobber det dreide seg om, men etter hvert kom han inn i faste arbeidsforhold.
Fra 1966 kjørte han for Odd Eggum, som hadde kjøring for Dregni Saft og Syltetøy, og turene den gang gikk som regel til Nord-Norge, med returlass fra Haparanda og Nord-Finland. Han hadde også kjøring på Polen og Nederland, der han hentet råsaft og bær til produksjonen hos Dregni.
Så begynte kjøringen på kontinentet
I 1969 ble han ansatt hos det velkjente firmaet Einar Kristiansen AS på Årdalstangen, og da tok kontinentkjøringen virkelig av. I 1974 ble han ansatt i firmaet Th. Holene & Sønn, og var i dette firmaet frem til 2002. Her bestod kjøringen nesten utelukkende av kjøring nedover til skipsverft i Europa, med takhimlinger til nye skip, fra Årdal og Sunndal Vik Verk. Fra våren 2002 tok han en slengtur for Per A. Øren As i Høyanger, og den slengturen varer på en måte fortsatt… For han nekter nemlig å gi seg, den godeste Ingebrigt Wangensteen Gjerde.
Opplevelser i fleng
Om vi skulle ta med alle hans opplevelser, ville det sikkert være nok til å fylle en bok, så det lar vi være… Men et par små notiser bør vi vel nevne… Da opprøret i Polen, med Lech Walesa brøt ut på skipsverftet Stcoknia i Gdansk, hvor var �?Didde�? da ? Jo, selvfølgelig inne på området der det skjedde, der han stod klar for å losse. Da krigen mellom Tyrkia og Hellas brøt ut, i konflikten om Kypros – hvor var �?Didde�? da? Jo da, igjen i midten av det hele – i Pireus, der han bli stående i 3 uker uten å komme seg der i fra…
Spennende opplevelser, som selvfølgelig ikke mange nordmenn har hatt. Et langt liv på veien har gitt ham opplevelser de færreste kan drømme om. Men han har hatt litt tid hjemme også…
4 barn, 8 barnebarn og 3 olderbarn (den 4 på vei) forteller jo også sin historie om at han har hatt litt tid hjemme i Lærdal også, i sammen med kona Gudveig, som han har vært gift med siden 1961.
�?Veteranprisen 2014�?
Denne prisen har vært utdelt en rekke ganger, og den siste i rekken av verdige mottagere ble altså �? Didde�? eller mer korrekt Ingebrigt Wangensteen Gjerde.
Sjeldent har vel denne prisen hatt en mer verdig mottager. Hans eventyrlige liv på landeveien har på en måte blitt belønnet – ikke fordi han er en stjerne av noe slag, men rett og slett fordi han er en landeveiens gentleman, en mann og en yrkesutøver man bare får den ytterste respekt for. Han har i alle år stått frem som et godt eksempel for nye sjåfører, og jeg kan med sikkerhet si at det er mange som har fått seg en overhøvling av �?Didde�? når han har ment at man har gjort skam på yrket han er så utrolig glad i.
- Jeg må bare si at jeg ble forundret og svært glad da jeg fikk denne prisen av Norsk Veteransjåførforening på årsmøtet i Sandefjord. For å komme til Sandefjord denne gangen, opplevde jeg snøstorm over fjellet, og jeg måtte grave meg løs ved en anledning, men dette ble fort glemt når jeg stod der med prisen å hånden, forteller en rørt og stolt mottager av �?Veteranprisen 2014�?.
Foruten selve plaketten og æren ved prisen, fulgte det også med en sjekk på 10.000 kroner.
- De pengene skal brukes på en tur til varmere breddegrader, man blir jo litt stiv i skrotten etter fylte 70 år, forteller han smilende.