Volkswagen splitter opp: : Slutt for MAN?
Volkswagen Group skal splitte opp tradisjonsrike MAN, som har mer enn 250 års historie å se tilbake på. MAN Truck & Bus skal legges inn under det nye VW-selskapet Truck & Bus Holding GmbH. Det samme gjelder MAN Latin America. Her får de selskap av Scania og Volkswagens tungbilavdeling i Latin-Amerika. Ifølge avisa ender MAN bare opp som en juridisk enhet. MAN og Volkswagen har ikke villet kommentere saken.
Fra Daimler
Som toppsjef i Truck & Bus Holding har Volkswagen hentet inn en av de tidligere toppsjefene i Daimler. Andreas Renschler sluttet som toppsjef for Daimlers nyttekjøretøyer i fjor, men er nå hentet til jobben hos Volkswagen.
Frankfurter Allgemeine Zeitung setter også et spørsmålstegn ved hva som skal skje med Georg Pachta-Reyhofen, dagens toppleder av MAN, samt administrasjonssentralen i München, nå når det er klart at VW Truck & Bus Holding skal ha hovedkontor i Hannover. VW-gruppen skal ha brukt 20 milliarder euro i det nye nyttekjøretøyselskapet.
Framtiden
Fra høsten av begynner man å montere Scanias gearkasser i MAN lastebiler. Det skal bli spennende å se hva som skjer på lang sikt. Hva med Scanias V8-motor? Fortsetter MAN som eget merke, eller velger man å satse helt og holdent på Scania som merkevaren? Eller kanskje det ender med et MAN-emblem på den neste generasjon Scania. Det er spennende tider i lastebilbransjen.
Les også: