Fordeling av nasjonaliteter på lastebiler over grensen
Interessert i utenlandske lastebiler? Du kan se fordelingen over hvem som kommer til landet i kakediagrammet under.
Den gode nyheten i Statistisk sentralbyrås tall for 1. kvartal 2015 er at norske transportører fortsatt står for over en tredjedel av godset, helt presist 33,6 prosent.
NB! Merk at mengden er målt i tonn, ikke i antall biler. Ettersom norske biler oftest har bedre fyllingsgrad enn de fleste vi konkurrerer med, er det naturlig å tro at andelen biler er noe lavere.
Den dårlige nyheten er at trenden er for nedadgående. I samme periode i 2014 var tallet 37,1 prosent.
Svenskene øker mest
Det er de svenske bilene som har hatt størst økning i godsmengde, og har øket fra 27,9 til 29,7 prosent andel av totalen.
Også danskene har økt andelen, mens de finske bilene har gått kraftig tilbake.
Nær sagt som vanlig går andelen gods på biler fra Polen og Baltikum går kraftig frem, og utgjør nå til sammen 15,7 prosent.
Polske i best balanseFor dem som liker å fordype seg i SSB-statistikken, er det også interessant å se på retningsbalansen.
Norske biler kjører naturligvis mest på eksport, og har kun 38,7 prosent import.
Best retningsbalanse har faktisk polske biler, med kun 58 prosent import, og dermed 42 prosent eksport. Normaltallet for de fleste andre nasjonaliteter er 70-75 prosent andel import til Norge.
Men ett land som utpeker seg negativt på flere måter er Russland. For det første har de en importandel på hele 81,2 prosent. For det andre har deres andel av grensepasseringer sunket med 60 prosent fra i fjor til i år.
Les SSB-tallene selv på linken her.
Og ikke glem den nye omgangen med kabotasjeregistreringer - les her!