23948sdkhjf

Slik kan 8 av 10 lastebilstopp unngås

Volvo har samlet inn brukerdata fra 3500 lastebiler.

Alt må på service en gang iblant. Det er de uplanlagte lastebilstoppene som bør til livs. Altså de tilfellene der man har tatt noen snarveier, kanskje kjørt for langt, og noe ryker.

Dessuten slites biler ulikt. Det handler mer om hvordan kjøringen er enn å følge en normalplan etter serviceheftet.

Volvo har samlet inn 3500 brukerdata fra Volvo-lastebiler de siste fem årene og studiet viser at så mange som åtte av ti uplanlagte stopp kan unngås dersom man kobler verkstedet digitalt til bilen.

I Volvos tilfelle heter kommunikasjonsenheten Telematics Gateway og sender informasjon om bilen til verkstedet. Blant annet slitasje på bremsene kan sendes via GSM-nettet.

Kan forutse vedlikeholdet

Et viktig element for å kunne redusere ikke-planlagte stopp, er å kunne forutse vedlikeholdsbehovet og skreddersy servicen til den enkelte lastebilen. En servicetekniker på verkstedet kan for eksempel sjekke hvordan en lastebil brukes, og ut i fra dette planlegge service i god tid før noe går i stykker eller bestille reservedeler på forhånd.

I studiet brukte de tallmaterialet til avanserte simuleringer og iscenesatt ulike tenkbare servicesituasjoner for å kunne analysere hvor, hvorfor og når lastebiler får ikke- planlagte stopp. Målet var å få svar på: Hvordan kan de ikke-planlagte stoppene unngås?

Volvo har regnet seg frem til at en gjennomsnittlig kostnad for et ikke-planlagt stopp er beregnet til 1000 euro for et transportselskap i Europa.

Selv om man har kommet langt hos Volvo Trucks på dette området, mener Hayder Wokil at utviklingen bare er på begynnerstadiet. – Dette er et område hvor vi ser et stort potensial. Tilkoblede kjøretøy er veien å gå mot null ikke-planlagte stopp i fremtiden, avslutter Hayder Wokil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078