Ove «Solan» Weaas: : Superentusiasten!
Når vi presenterer superentusiastiske sjåfører og lastebileiere her i bladet, er det svært ofte snakk om Scania- og Volvo-entusiaster. En og annen gang råker vi derimot på entusiaster av andre merker, og da blir det liksom ekstra stas. Ove «Solan» Weaas er lastebileier, en superentusiastisk sådan.
For noen år siden, nærmere bestemt i 2008, presenterte vi ham og den lekre Mercedes-Benz Actrosen «Blue Pearl» her i TransportMagasinet. Bilen gikk mye mellom øst og vest, og superentusiasten tok godt vare på den. Selv da den var klar for å erstattes, så den strøken ut. Ove er en kar som liker å holde kjøretøyene sine i orden, det er det ingen tvil om.
I fjor var det derimot på tide med ny bil. Nyeste versjon Actros ble innhandlet og hadde sin debut på Transportmessa på Gardermoen i fjor. Den var så vakker at vi bestemte oss for en ny reportasje.
Kenworth W900A
At Ove i tillegg hadde skaffet seg en knalltøff Kenworth, gjorde jo ikke reportasjetankene mindre aktuelle. Vi har holdt jevnlig kontakt med Ove underveis, det var nemlig litt hist og pist som skulle ordnes med den nye bilen, før vi fikk lov å komme på besøk. Underveis gikk den entusiastiske lastebileieren hen og handlet en amerikansk trekkvogn også. Dermed lå det an til en aldri så liten dobbeltreportasje.
-Det var bror min som tipset meg om snutebilen. Det er en 1981 Kenworth W900A som Øystein Korsgård importerte fra Virginia i 2011. Jeg er ihuga fan av filmen «Smokie and The Bandit», og da jeg så denne bilen til salgs var jeg ikke vond å be. Jeg tok turen for å se på drømmebilen og handel ble det. Nå er jeg i gang med å bygge om litt, samt forfine bilen. Jeg har blant annet laget nytt instrumentpanel, og fikset litt her og der, men ferdig er den ikke. Blant annet skal jeg ha nye seter, og gulvet skal også restaureres, forteller Ove.
Kenworth W900A var trekkvogna som ble benyttet i den legendariske filmen, faktisk gikk det med tre trekkvogner til filmingen, to 1971-modeller, og en 1973-modell. Fargeskjemaet på filmbilen er også det samme som bilen til Ove.
-Litt artig at denne bilen ikke har «vandret rundt» hos mange eiere i Norge. Nå har den kommet hjem og jeg har ingen planer om å kvitte meg med den, legger han til.
Kenworthen er utstyrt med en Cummins-motor på 400 hk, og har en 13 trinns Fuller usynkronisert gearkasse. Med en akselavstand på 6, 5 meter og en totallengde på 9,5 meter så tar den plass.
-Jeg trenger mer plass til denne trekkvogna i rundkjøringene, enn jeg trenger med Actrosen og semitrailer, ler Ove.
MercedesOves nye arbeids hest er en nydelig Mercedes-Benz Actros 2651 6x2 med Gigaspace-førerhus (flatt gulv) og helluftfjæring som ble levert av selger Geir Bakken hos Bertel O. Steen. Bilen har eget «kosehjørne» fra fabrikk, men allikevel ville eieren gjøre det lille ekstra.
- Påbygg med eksosrør, verktøykasser på bakveggen, tanker og det hele er bygget opp av Stiholt i Danmark, og jeg må si at jeg er storfornøyd med både servicegrad og oppfølging underveis. Jeg sendte dem tegninger av hvordan jeg ville ha det, og de holdt meg oppdatert hele veien. De monterte ikke noen ting før vi var enige. Dieseltank og tank til AdBlue er skjult under den ene siden. Dieseltanken er for øvrig på 750 liter, forteller Ove.
Interiøret har også fått en liten oppdatering. Det hele er meget smakfullt og går i beige og lysebrunt, med det obligatoriske speilet i bakveggen. Noen ekstra diodelys i taket har det også blitt. Det er for øvrig legendariske Karl Johan Buur i Danmark som har stått for.
-Han nektet å gjøre noe med setene. Han mente at de Mercedes har satt inn her overgår det meste og ikke trengte noen ting, legger Ove til.
Utvendig dekor på den hvite lakken består av rød dekorteip som er profesjonelt utført av Skilt og Reklame på Kløfta. Mens den gamle bilen hans hadde Jessheim sentralt plassert på hytta, har den nye fått Algarheim i western-bokstaver i fronten. Ove er nemlig ihuga country-fan og bor på Algarheim, der en av naboene har bygd opp en fantastisk cowboyby i vaskehallen sin. Og det er i «Bergville Town» som disse bildene er tatt.
Skryter av BOSOve kan ikke få fullrost serviceinnstillingen til Bertel O. Steen på Lørenskog, hans lokale Mercedes-verksted.
-Vet du hva? Det er akkurat det samme hva slags lastebil jeg kjører, men maken til den servicen jeg opplever hos Bertel O. Steen skal du lete lenge etter. De tar virkelig vare på en liten kunde som meg, og det betyr enormt mye, sier han nesten rørt.
-Hvorfor står det Detroit Diesel på sideskjørtene?
-Den forrige bilen hadde jo V8. Denne har rekkesekser, men det er jo verdensmotoren til Daimler og den ble først lansert i USA som Detroit Diesel, og jeg er jo USA-fan, forklarer han.
Bak trekkvogna henger det til daglig en Ekeri-tralle med skap og hel sideåpning. Med den frakter han gassflasker for AGA, flasker som står i bur, og for enkel lossing har han med seg en Moffet medbringertruck som lever et beskyttet liv inne i skapet.
-Jeg starter mandag ettermiddag og kjører Sogn tirsdag og onsdag, deretter blir det Telemark før jeg avslutter med Valdres og ned til Hønefoss på fredager. Det gir mulighet til å kjøre inn litt tid å få en litt tidlig helg på fredagene. Det trengs med så mye som jeg har å gjøre på fritiden, sier han.
I tillegg til Actrosen og hengeren, skal han bygge litt på Kenworthen, samt holde sine to entusiastbiler ved like. Sistnevnte er to helstrøkne Chevy-vans, en i Flåklypa-tema (han kaller seg ikke for Solan for ingenting), og en i Disneys «Cars»-tema.
-Biler er moro, avslutter den sympatiske superentusiasten Ove «Solan» Weaas fra Algarheim.