Påbygg:: Nor Slep pluss ARKA = sant
Familien Spartveit har solgt 50 prosent av sitt eierskap i bedriften Nor Slep AS til ARKA AS.
Nor Slep er en av landets største leverandører av hengere til transport og anleggsbransjen, med merkenavn som Nor Slep, Damm, Gullkant dumper, Langendorf, Rojo og Fliegl.
- Merk at dette ikke innebærer noen endringer med tanke på produktspekteret eller ansatte, understreker Per Åge Spartveit når vi treffer ham på Transportmessa.
- Årsaken til at vi gjør dette er at vi selv så at vi ikke er store nok til å møte den fremtiden vi tror kommer. Den store fordelen med ARKA og Strømberg Gruppen, er at vi komemr mye tetter på blant annet Volvo-forhandlerne. Samtidig har de andre aktørene i konsernet påbygg, mens vi har hengere. Dermed passer vi godt sammen
Per Åge Spartveit forteller at Nor Slep tok initiativet dette selv. De første samtalene ble innledet for ni måneder siden. Med andre ord et gullkantet svangerskap.
Bakgrunn:
Nor Slep AS ble etablert i 1983 av Per Åge Spartveit. Selskapet har i tillegg til engineering og spesialproduksjon i Sandefjord en omfattende serieproduksjon ved fabrikker i Tyskland, Polen og Spania.
Påbyggerbedriften ARKA ble etablert i 1912, og forestår produksjon av egenkonstruerte påbygg for lastebiler i Os ved Bergen. Her er det også egen hydraulisk avdeling for lastebilkraner. Selskapet er også importør av Effer kraner.
ARKA er samtidig et heleid datterselskap av Strømberg Gruppen AS, med hovedkontor i Bergen. Kjernevirksomheten er eiendomsutvikling, salg av lastebiler (Volvo-forhandlerkjede Trucknor) og busser, produksjon og salg av lastebilpåbygg, samt transport-relatert utstyr og handelsvarer
Påbyggeravdelingen i konsernet består dermed nå av ARKA, Rolands, ØMI, og altså Nor Slep. Konsernets påbyggergruppe forventes å ha en omsetning i overkant av 300 MNOK i 2015.
Aksjekjøpet vil ikke medføre noen strukturelle endringer i Nor Slep AS, og firmaets daglige leder Tom Erik Spartveit fortsetter som før.