Rapsolje på tanken er greit
Volvo, Renova, DHL Freight og OKQ8 har brukt to år og en million kilometer på å teste hvordan Euro 5-motorer presterte med 100% HVO på tanken.
HVO er syntetisk diesel som fremstilles av vegetabilsk og animalsk fett fra for eksempel rapsolje eller slakteriavfall.
- Testen viste at HVO fungerer helt utmerket i våre motorer, og kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel. Det går også bra å blande vanlig diesel og HVO, sier Tobias Bergman, produktsjef for alternative drivstoff og hybrider hos Volvo Trucks i en pressemelding.
Positive resultater
De positive resultatene fra testene gjør at Volvo Trucks nå godkjenner bruken av HVO i samtlige lastebiler i Euro 5-utgaver, med uforandrede serviceintervaller. Det forberedes også sertifisering for Euro 6.
HVO fungerer som vanlig diesel og reduserer CO2-utslippene med mellom 30 og 90 prosent.
Det funker altså. Nå mangler bare etterspørsel, råvarer og raffinerier.