Etter bilberging-skilsmissen
Ann Kristin Fordal i Trondheim syns ikke det var fair at Viking redningstjeneste la kraftig på sluttsummen da de viderefakturerte til kunden, mens lokale bilbergere både i Trondheim og andre steder i landet slet med lønnsomheten.
Etter 58 år som operatør for Viking var det nok. 1. august i fjor sto Bilberging Midt-Norge på egne ben med 13 biler og 13 ansatte.
- Vi burde nok tatt denne avgjørelsen tidligere, men stoltheten til den jobben vi gjorde og tilhørigheten til Viking var sterk, innrømmer Fordal.
Bestefaren hennes startet Prøven Bilrep og Berging i 1956. Han var i sin tid med på å samle Trondheim til ett rike hva bilberging angår.
Derfor sitter dette dypt i familien Fordal. De har aldri vært noe annet enn en Vikingstasjon og ønsket heller ikke å være noe annet.
- Dyktige folk må ha både lønn og arbeidstid som harmonerer. Det ble for tøft å få til med vår økonomi, så vi måtte ta en avgjørelse. Vi måtte slutte eller starte for oss selv.
Skal man følge lover og regler, og sørge for at de ansatte har alle lovpålagte kurs og at vi disponerer utstyret vi må ha, så koster det penger. Da må inntektene gjenspeile kostnaden. Vi måtte betale for alt dette selv, da vi var tilsluttet Viking.
Mengden oppdrag vi måtte hatt for å tjene penger, medførte også at vi måtte hatt flere ansatte og flere biler. Da ville kostnaden blitt enda større uten at inntekten fulgte på, forklarer Fordal.
Hos Viking får bilbergerne en pris pr. oppdrag, mens Viking viderefakturerer kunden.
- Når vi da får høre om påslag på alt fra 30 til 300 prosent når de fakturerer videre, forteller det oss at de har noe å gå på.
Vi gjør 90 prosent av jobben og stiller med folk døgnet rundt, mens de tjener pengene. Vi i siste leddet har fått mindre og mindre fra Viking de senere årene, hevder hun.
Trist avskjed
Hvordan kan andre jobbe under slike forhold, mens dere var tvunget til å bryte ut?
- Noe av årsaken er at vi driver berging som en 100 prosent aktivitet. Veldig mange andre har en bi-aktivitet som subsidierer bergingen. For berging er en kostnad for de aller fleste.
Vi valgte å se på hva vi tjente penger på og det vi ikke tjente penger på var det vi fakturerte via Viking. Vi måtte foreta oss noe. Subsidiering er en kortvarig løsning, svarer Fordal.
Hva tenker du om at dere ikke ble møtt på kravene dere stilte etter 58 år i Viking?
- Jeg kjenner på veldig mye tristhet, fordi dette satt langt inne.
Roligere hverdag, men på rett kurs
Den største forskjellen vi merket var jo at vi fikk en roligere hverdag etter bruddet, men samtidig sitter vi igjen med mer penger etter hver tur. Nå ringer kundene direkte til oss. Mange av dem har gjort det tidligere også, for direkte kundekontakt er en viktig del av vår virksomhet. Kompetansen på å stille de rette spørsmålene ligger her hos bergeren. Ikke hos en telefonoperatør. Jeg har holdt på med berging siden jeg ble født og jobbet aktivt med det i 23 år.
Vi er på rett kurs etter bruddet. Vi gjorde et riktig valg, så lenge forutsetningene for samarbeid med Viking ikke endres. Og vi har blitt tatt meget godt imot av lastebilnæringen. De har støttet oss, og direktekunden får billigere hjelp hos oss enn hos Viking, med tanke på de påslagene de har hatt, slår hun fast.
Nå er det Falck i Trondheim som får alle oppdragene for Viking i den regionen.
Flere andre Vikingstasjoner har kontaktet Bilberging Midt-Norge for å høre hvilke erfaringer de har gjort seg. Flere andre stasjoner har også meldt seg ut av samarbeidet tidligere, men trønderne er til nå de største som har tatt dette valget.
Det ble lagt merke til.
- Dersom det ikke skjer noe drastisk tror jeg flere vil følge etter oss, sier Fordal.
Hun er åpen for et nytt ekteskap dersom forutsetningene blir lagt til rette for det. Hun og de ansatte har tatt et valg, men prøver samtidig på å ikke brenne noen broer.
Mens Viking redningstjeneste i 2014 hadde et resultat før skatt på 62 605 000 kroner, slet mange av bilbergingsselskapene som er tilknyttet dem, med røde tall.