Tung elektrisk lastebil på offentlig vei
Elektriske biler og busser begynner å bli dusinvare på veiene, og ikke bare i Norge.
Likevel er det temmelig få elektriske lastebiler i drift. Årsaken er ganske enkelt kombinasjonen av behov for høy nyttelast kontra tilgjengelig batterikapasitet.
Nettopp derfor er BMW-bilen interessant – hva er mulig i dag?
Eller helt korrekt, det er logistikkbedriften Scherm Gruppe, som frakter bildeler til BMW internt i München som har tatt i bruk bilen fra Terberg.
Nederlandske Terberg har på sin side en rekke produkter på paletten, men er i Norge kanskje mest kjente for sine terminaltrekker.
Blant dem finnes en helelektrisk modell ved navn YT202-EV. Og nettopp denne er det som tidligere denne måneden ble satt drift på offentlig vei i München.
Strekningen den kjører er på to kilometer hver vei, og den skal etter planen gjennomføre åtte rundturer daglig.
Batteriet tar 3-4 timer å lade, som gir en rekkevidde på 100 km. Og for miljønerdene blant oss: Det er anslått å gi en årlig utslippsreduksjon på 12 tonn CO2, sammenliknet med å bruke en dieselbil til samme kjøringen.