Loyds Industri AS: : Nyskapende bilinnreder!
I 1952 starter Loyd Pettersen produksjon av sikkerhetsbelter til biler, 25 år før det ble påbudt i Norge. Loyds Industri utviklet og produserte sikkerhetsbelter og barnesikringsutstyr til hele det europeiske markedet, fram til 1992. Året etter valgte familien Loyd Pettersen å selge bedriften, og det er i dag HTS AS (Hans Torgersen & Sønn AS) som eier Loyd Industri.
Store
Gjennom nittitallet ble fokus dreiet mot bygging av lette yrkesbiler og komponentproduksjon til disse. Sommeren 2001 besluttet Loyds å selge påbyggervirksomheten og i stedet fokusere på utvikling og produksjon av komponenter til varebiler. Det er i tidsrommet 2001 - 2006 investert i størrelsesorden kr. 40 mill. i nytt produksjonsutstyr og i dag fremstår Loyds som en meget moderne produksjonsbedrift i sin bransje. Dagens hovedprodukter er utstyr for varebiler som leveres til en rekke fabrikker og importører i Europa.
-I dag har vi ca. 65 ansatte og en årlig omsetning på 20 millioner euro (170 millioner kroner, red. anm.), og vi produserer et sted mellom 15.000 og 20.000 kledningspakker til varebiler i året, forteller Jarl Andre Lindvig til VarebilMagasinet.
Kledningspakkene det er snakk om består av «beskyttelsesplater» til blant annet vegger og gulv. Gulvplatene består av 9- eller 12 mm sklisikre gulvplater med aluminium skjøtelister, mens sidekledningen er laget av 4 mm HDF-plater med tosidig foliering. Sistnevnte er en fin beskyttelse av varerommet, og man unngår å få innvendige bulker som blir godt synlige på utsiden. Alle produktene er nøyaktig tilpasset hver enkelt bilmodell.
Smarte løsningerHvor mange måter er det mulig å innrede en varebil på da? Faktisk ganske mange hvis man er kreativ, og det synes vi folka hos Loyds er. De har blant annet tatt fram et system beregnet for Volkswagen Transporter, som de kaller Smart Storage. Idéen er at man skal kunne ha med seg gjenstander uten at disse skal skli rundt på vareromgulvet. Med spesialtilpasset innredning på vareromsidene, utnyttes plassen på veggene, mens man beholder bredden på vareromgulvet. Blant annet tilbyr man en minigarderobe der det er satt av egen plass til klær og arbeidsdresser, som du kan hente frem når du trenger dem.
Videre har utstyr som oljekanner, lastesikringsutstyr, verktøy og andre gjenstander, sin faste plass. Dette sørger for at man slipper ulyder fra løse gjenstander som sklir rundt på gulvet og treffer veggene i varerommet. Loyds Smart Storage er 100 prosent tilpasset den enkelte bilmodell, og ingen lokal håndverksmessig tilpasning er nødvendig. Smart Storage er konstruert i stål og er støtsikre og festet til karosseriet på forsvarlig måte.
Skillevegger
Loyds er også store på vareromvegger, eller skillevegger om man vil, til de aller fleste varebilmodellene. De er utformet slik at det gir bedre plass til føreren, samtidig som det sørger for god støydemping fra varerommet. Det sørger også for at det går raskere å varme opp coupéen fordi veggen er tett mot varerommet. Faktisk har skilleveggene fra Loyds i mange tilfeller blitt standard på norske varebiler. Med skillevegg fra Loyds får man et vesentlig større vindu i skilleveggen enn originalt, noe som gir bedre utsyn gjennom sidevinduer og bakvindu i varerommet.
Loyds bruker formstøpte tekstiler på førersiden av skilleveggen, som selvsagt er tilpasset hver bilmodell.
Smart FloorI fjor høst begynte Loyds på en forsiktig lansering av en nyvinning på innredningsfronten. Smart Floor er et system der man får plass til det aller meste under et forhøyet vareromgulv. Det vil si; toppen av innredningen fungerer som gulv. Med en innfestningshøyde på ca. 98 cm er det mer enn nok takhøyde igjen i varerommet for de fleste.
-Vi har utviklet dette i nært samarbeid med brukerne. Vi har vært med håndverkere ut på jobb for å analysere hva de faktisk ønsker av en varerominnredning. Smart Floor har plass til det meste, samtidig som man kan legge større kolle oppe på innredningen og sikre den skikkelig, forteller Lindvig.
Smart Floor består enkelt fortalt av et skuffesystem som er montert slik at toppen på skuffesystemet danner et forhøyet gulv, komplett med surrefester. Skuffesystemet har et volum på en kubikkmeter, og har en nyttelast på 500 kg. Egenvekten er ca. 190 kg. Skuffene trekkes ut på sleider som virkelig tåler en støyt, og skuffene kan trekkes ut til to forskjellige stillinger. Man kan velge mellom en eller to skuffer i bredden, og skuffene kan enkelt innredes for å romme deler, verktøy, verktøykofferter etc. I tillegg er høyden på gulvet slik at det fungerer utmerket som arbeidsbenk i tillegg.
Allround-løsning
-Dette er en allround-løsning i stedet for en spesifikk innredning til rørleggeren, snekkeren og så videre. Med Smart Floor er det enklere å fylle opp med utstyr og deler etter eget ønske. En annen fordel er at man får et lavere tyngdepunkt i varerommet med denne løsningen, kontra en tradisjonell innredning, sier Cato Harlem, som jobber med produktutvikling hos Loyds Industri, til VarebilMagasinet.
I tillegg til enkel tilgang til verktøy, deler og utstyr, har man fortsatt tilgang på et stort og ryddig gulv der man kan ha større kolli med seg ut på jobb. Loyds Smart Floor ble som nevnt lansert i fjor høst. Da vi besøkte Loyds hadde de Smart Floor klart til 12 varebilmodeller allerede, og flere kommer til.
Hva med prisen på Smart Floor?
-Dette er en robust innredning som tåler røff bruk, og den matcher en tradisjonell innredning prismessig. Vi opplever at forhandlerne er fornøyde med produktet. Det er i alle fall lett å selge, avslutter Jarl Andre Lindvig hos Loyds Industri AS.