Tre kabotasjesaker på kort tid: : Skåne-politiet er på hugget!
Kontrollvirksomheten rettet mot tungtransporten i Sverige har fått mye kritikk de siste årene. Det skal rett og slett mye til å bli kontrollert hvis man kjører lastebil i vårt naboland. Men i Skåne er det noen som har fått los på dette arbeidet. De nå rikskjendisene i Helsingborgpolitiet ligger nemlig ikke på lastsiden, og har tatt på seg ledertrøya når det gjelder flest avslørte kabotasjesaker.
Roadcrime-gruppa
I staben inngår trafikkpoliti, bilinspektører og den såkalte Roadcrime-gruppa. Sistnevnte har bidratt sterkt til både økt trafikksikkerhet og en sundere transportnæring, men det det finnes fortsatt mye å ta tak i ute på de svenske veiene.
- På to uker nå i sommer har vi avslørt tre ulovlige kabotasjetransporter. I samtlige tilfeller har man måttet betale 40.000 kroner hver i sanksjonsavgifter (forelegg), forteller Richard Karlsson, trafikkpolitimann i Helsingborg.
LKW Walter
Den ferskeste saken handler om en tysk trekkvogn med tysk sjåfør, som kjørte på oppdrag for ikke ukjente LKW Walter.
Når TransportMagasinets svenske kolleger i Proffs kontakter Gerhard Mueller, som blant annet jobber med sikkerhet, helse, miljø og kvalitet hos LKW Walter, har han vanskelig for å skjule sin skuffelse over det som har blitt avslørt.
- Etter den første saken i april har vi jobbet veldig hardt med informasjon om hva som trengs av dokumentasjon, og mye annet. Vi har gjort store framskritt, sier Mueller, som samtidig synes at informasjonen Proffs nå kommer med er nedslående.
Vi kommer tilbake med oppdateringer i denne saken, så fort ny informasjon foreligger.