Nytenking og skepsis: Mid-America Trucking Show
Blant over tusen utstillere på årets Mid-American Trucking Show, fant vi blant andre lastebilprodusenten International som for første gang viste frem sin nye modell ProStar ES for et rekordpublikum på nesten 82 000 mennesker. ES, som betyr efficiency specification, er optimalisert med tanke på luftmotstand, rullemotstand og all annen motstand som kan øke forbruket. Mellom ti og femten prosent drivstoff skal de nye spoilerne og ny bakaksel bidra med. Det høres unektelig mye ut, men Internasjonal ProStar er i utgangspunktet en meget populær lastebil, som blant annet de store flåteeierne har sansen for. Og de tenker som kjent økonomi 24 timer i døgnet.
Da ser markedet hakket tregere ut for «gangsterbilen» LoneStar. Den er åpenbart en bil for for owner-operators, eller enbilseiere. De som vil ha det lille ekstra og legger tid og penger i å ha en stilig big-rig, som ikke alle andre har.
Vi fikk ikke øye på så mange av dem ute på veien de dagene vi var i USA. Noe av årsaken er selvsagt at det er mindre enbilseiere i USA nå enn tidligere, men også prisen, i tillegg til lang akselavstand, må ta skylden for at ikke denne tøffingen har slått an mer enn den har gjort.
Vi fikk også med oss at det er en del lastebiler i drift på dette kontinentet med single og brede drivhjul, men bileiere og andre vi snakket med, følte seg likevel ikke helt overbevist enda.
Utfordringene de var opptatt av, var hvis man ble stående langs veien med dekkproblemer. Da har man en vesentlig større utfordring med super-singel enn med tradisjonelle tvillinghjul. Vi snakket også med flåteeiere som har testet ut dekket over tid, og som mente at drivstoffbesparelsen var minimal om den i det hele tatt var der.
De som kan ha noe å hente på denne løsningen er vogntog som er helt i grenseland vektmessig, for vektbesparende er i hvert fall disse dekkene.
Ifølge International har myndighetene i USA også begynt å vurdere et lovkrav om bruk av super-singel, men dette er foreløpig på tankestadiet.
Volvo pusher pusherPå Volvo sin stand fikk vi greie på at de til neste år trolig kommer med en helt ny VN. Den vil ifølge enkelte vi snakket med sette en ny standard på det amerikanske kontinentet hva drivstofføkonomi og førerkomfort angår. Andre vi snakket med ville ikke si et eneste ord om hva som var i gjerde, og ingen av Volvos representanter ville røpe detaljer. Vi tipper dette blir en «FH-oppgradering» i amerikansk versjon.
Vi vet at USA enda ikke har fått ta del i verken uavhengig foraksel, dual-clutch eller elektrisk styring, så svenskene har mye godbiter å putte på med.
Det Volvo derimot både kunne og ville røpe detaljer om, var den nye løftbare akselen som de nå introduserer sammen med Mack i det tradisjonelle amerikanske tandem-markedet.
Enkelte kunder har testet ut løsningen og tilbakemeldingene er meget gode.
Akslingen er automatisert for å løfte seg når luftbelgene indikerer at vekten er lav nok, samt hvis man mister veigrep på drivakselen. I tillegg kan akselen betjenes manuelt.
Peter Blonde fortalte villig om hjertebarnet han har jobbet med de siste to årene.
- Vi leverte 54 slike lastebiler i fjor, for å teste dem i markedet. Nå skynder vi oss langsomt og har blant annet denne introduksjonen her på MATS. Kundene som har testet dem, kommer tilbake og vil ha flere, så vi har ordre på 100 biler til allerede, forteller Blonde.
Volvo setter altså på ny standarden i det konservative amerikanske markedet, som frem til nå har dratt ned rullegardinen hvis noen har nevnt 6x2. Lave drivstoffkostnader får ta noe av skylden for akkurat det, men en drivstoffbesparelse på tre til fem prosent vil nok likevel legges merke til, mener Blonde.
- Denne akselkombinasjonen krever at flåteeierne plukker ut de beste sjåførene for å kjøre bilene. De er annerledes enn hva de er vant til. Vår store utfordring i så måte er den voldsomme rotasjonen på sjåfører hos amerikanske transportører, sier han.
Av de 54 lastebilene med løftbar aksel Volvo bygget i fjor, opererer 49 av dem i snøstater og det meldes tilbake om positive endringer i driftskostnadene.
For dem som veksler mye mellom tunge og lette lass vil nok dette være en optimal løsning.
Fortsatt chrome
Det å drive Chromeshop er fortsatt god business, ifølge bransjen selv. Tross drastisk reduksjon i antall klassiske lastebiler, med bileiere som brukte lønna si på å kjøpe lys og chrome, lever de fortsatt godt av salg til lastebilindustrien.
Tilpasningen til en ny hverdag har de klart med glans, tydeligvis.
En annen bransje som merket finanskrisen hardt, var produsenter av sleepere.
ARI Sleepers fra Michigan hadde en kraftig nedtur i 2007/2008 da økonomikrisen raserte markedet for enbilseiere. Dermed forsvant også kundegruppen ARI i all hovedsak leverer til. Nå er de imidlertid oppe og går igjen og leverer sine hybler til de som lever det lange livet på veien. Mange ektepar, der begge kjører, er blant kundene. Siden starten i 2001 har ARI solgt over 2000 variasjoner av denne sleeperen. Og etter en tur gjennom denne lastebilenes fritidsseksjon, skjønner vi hvorfor.
Freightliners futuristiske lastebil var også å se i Louisville, uten at vi velger å fordype oss i den før vi ser den på veien.
Utstillingens tøffeste stand fant vi hos Western Star, der vi fikk se den nye 5700 XE, med 68 tommers sleeper og Detroit under panseret. En tøffing, rett og slett.
Her er en smakebit av messa, sett gjennom våre objektiver. Sjekk bildekarusellen på toppen. Vel bekomme!