Scania i dieselduell
For første gang på lenge har vi smakt på anledningen til teste ut en interessant forbrukshypotese: Kan en fornuftig kjørt R730 være like økonomisk som en R450?
Skulle dette stemme, vil både lastebileier og sjåfør få en rekke fordeler med på kjøpet: En sterk motor er alltid mer komfortabel å kjøre, den skaper mindre kø og bryderi for annen trafikk, som gir mindre risiko, og på kuperte strekninger kan man spare betydelig kjøretid. Kulere er det også.
Kanskje ikke så rart det norske markedet har verdensrekord i motorsterke lastebiler?
Litt bakgrunn først:
Diesel er normalt den største enkelte utgiftsposten i en transportbedrift, i størrelsesorden 30-40 prosent om man regner det ned på hver bil. Og når marginene på transport er små, er stålkontroll på forbruket ofte det som skiller pluss fra minus i regnskapet.
Derfor er kunnskap om dieselforbruk av stor interesse. Kunnskapen har da også økt betraktelig de siste årene, med stadig smartere flåtestyrings- og sjåførstøtte-programmer. Nå kan en økonomisk kjørestil bety en hyggelig bonus for sjåfører.
Dessverre er uavhengig og faktisk forbrukstesting på lastebiler en særs komplisert idrett. Ekstremt mange parametere påvirker resultatene. Dermed blir det voldsomt krevende å garanterte for korrekte og relevante resultater.
Det er altså med god grunn Transportmagasinet ikke lenger kjører forbrukstester. Da hadde vi ikke hatt tid til å skrive om annet. Og vi vet det er dumt, for leser man lastebilbladene i Europa som fortsatt kjører omfattende tester, bruker de sjelden bilkonfigurasjoner som er relevante i Norge.
Om dette forsøket
Video
Nå kan man fort innvende at det også i denne saken er brukt to-akslede trekkere med kun 40 tonn og rulle- og aero-optimaliserte traller.
Men hey: Det er ikke selve forbrukstallet som er saken her – det er DIFFERANSEN mellom stor og liten motor.
I dette tilfellet har vi to gjennomført identisk forbruksoptimerte ekvipasjer. Dette er med andre ord absolutt baseline. For hva tror du skjer dersom vi putter på boggi eller tandem på begge bilene og laster dem til 50 tonn? Da er det den minste bilen som vil streve mest.
Altså vil differansen forbedre seg til «norsk» fordel.
Dette har skjedd:Tidligere i sommer inviterte Scania norsk fagpresse til å kjøre en Scania R450 trekker gjennom en spesifikk rute. Tre journalister og en økokjøringsproff kjørte nøyaktig samme ruten – les saken her.
Det ga selvsagt ikke spesielt mye respons blant leserne – for hva kan de tallene egentlig brukes til?
Men da Scania denne uken inviterte til å kjøre en identisk spesifisert R730 Streamline-ekvipasje i akkurat samme rute (for øvrig en temmelig Norgesrelevant rute, selv med sine korte 230 kilometer), da løsnet det betraktelig.
Igjen – ikke forbrukstallet i seg selv, men differansen.
Og hvordan det gikk?
Tja. Akkurat nå er jeg litt i limbo. Det var antagelig nesten bra nok til å fortelle sjefen at det må bli stor bil neste gang man skal bytte ut.
Som først ut i løypa denne gang, med ny codriver (og det var Fredrik hos oss som kjørte 450-en), råkte vi både på en liten feilkjøring og dessuten asfaltarbeider som neppe var på ruten forrige gang.
Ekstra-computeren til Scanias testlaboratorium er heldigvis avansert nok til kunne luke ut ekstrarunden på Vestre Totenveg. Men jeg vet fortsatt ikke om trafikkbildet jeg møtte var tilnærmet likt det Fredrik opplevde.
Selv fikk jeg 3,53 liter på mila og 3 timer 19 minutter. Det er 4,4 prosent mer drivstoff enn Fredrik brukte, men jeg sparte samtidig 10 minutter.
Dette er selvsagt for lite tallmateriale til å trekke bastante konklusjoner på. Men heldigvis får vi flere tall å støtte oss på mot slutten av uka, med referansetall fra både flere journalister og en proff økodriver.
Et utvidet regnestykke på dette kan du lese i førstkommende Transportmagasinet!