33 tunneler under vann
Direktoratet fra samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), har gitt ut «Risikoanalyse av brann i tunnel – delrapport til Nasjonalt risikobilde 2014».
Analysen begynner riktignok ganske lovende med å fortelle at det er mindre sjanse for å havne i brann i en tunnel enn på det øvrige veinettet.
Men dette bilde endrer seg fort dersom man ofte ferdes i bratte tunneler – og spesielt ettløps undersjøiske tunneler – og spesielt om man kjører lastebil.
For selv om vi har temmelig nøyaktig 1000 trafikkerte tunneler i Norge (ifølge Nasjonal vegdatabank finnes det 1133 tunneler i Norge, men hvorav 183 tunnelløp ikke har trafikk), skjer nærmere halvparten av alle tunnelbranner i et fåtall bratte tunneler.
Og i over halvparten av disse brannene er vogntog innblandet.
Selvberging er hovedprinsippet
Ta med i kalkulasjonen at Statens vegvesen budsjetterer med ca. 20 tunnelbranner i Norge i året.
Nå er det riktignok bedring i risikobildet på gang. I følge Statens vegvesen er for eksempel Rennfast i Rogaland sikrere enn noen gang med alle de siste oppgraderingene. Men det er ganske lenge til alle tunnelene holder samme nivå.
Og DSB fremholder i sin analyse at det i hovedsak fortsatt er selvberging som gjelder ved tunnelbrann, altså at man fortrinnsvis bør ta seg ut for egen maskin. Men å snu et vogntog i en bratt tunnel er ikke spesielt enkelt når krisen først er ute. Eller?
33 på listen
Å fastslå risiko er et risikoprosjekt i seg selv. I denne oversikten har vi listet opp samtlige 33 undersjøiske tunneler i Norge, slik det fremkommer ved bruk av det glimrende verktøyet Nasjonal vegdatabank.
Og det sier seg selv at korte Skansentunnelen i Trondheim neppe har helt samme risikoprofil som Operatunnelen i Oslo, med totalt 15 kilometer tunnelløp.
– Sikkerheten kan alltids bli bedre, men sikkerheten er god nok. Det er trygt for folk å ferdes i alle tunneler i Norge, selv de med høy stigningsgrad, har avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens Vegvesen uttalt til NRK Hordaland.
Føler leserne det samme? Bruk gjerne kommentarfeltet under tabellen.
NB! I kommende Transportmagasinet setter vi opplevelser med tunnelbrann i søkelyset.
Fylke | Tunnelnavn | Lengde (m) |
Finnmark | Nordkapptunnelen | 6870 |
Finnmark | Vardøtunnelen | 2895 |
Troms | Tromsøysund | 6686 |
Troms | Ibestadtunnelen | 3418 |
Troms | Ryatunnelen | 2675 |
Troms | Kvalsund | 1661 |
Troms | Maursund | 2126 |
Nordland | Sløverfjord | 3336 |
Nordland | Nappstraumen | 1780 |
Sør-Trøndelag | Hitratunnelen | 5645 |
Sør-Trøndelag | Frøyatunnelen | 5300 |
Sør-Trøndelag | Skansentunnelen | 510 |
Møre og Romsdal | Eiksundtunnelen | 7849 |
Møre og Romsdal | Godøytunnelen | 3849 |
Møre og Romsdal | Fannefjordtunnelen | 2746 |
Møre og Romsdal | Atlanterhavstunnelen | 5788 |
Møre og Romsdal | Freifjordtunnelen | 5105 |
Møre og Romsdal | Ellingsøytunnelen | 4609 |
Møre og Romsdal | Valderøytunnelen | 4225 |
Sogn og Fjordane | Skatestraumtunnelen | 1902 |
Hordaland | Halsnøytunnelen | 4120 |
Hordaland | Knappetunnelen | 6400 |
Hordaland | Bømlafjord | 7888 |
Hordaland | Bjorøytunnelen | 2012 |
Rogaland | Byfjordtunnelen | 5875 |
Rogaland | Mastrafjordtunnelen | 4424 |
Rogaland | Finnøytunnelen | 5792 |
Rogaland | Talgjetunnelen | 1479 |
Rogaland | Karmøytunnelen | 9029 |
Vest-Agder | Flekkerøytunnelen | 2319 |
Akershus | Oslofjordtunnelen | 7273 |
Oslo | Operatunnelen (lengde alle løp) |
15938 |
Østfold | Hvalertunnelen | 3775 |