Registreringsstatistikk over 16 tonn: Scania fosser frem
Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) havnet litt i skyggen av et annet budsjett denne uken.
Og det skal sies, etter tredje kvartal 2015 er trenden heller ikke spesielt oppsiktsvekkende. Det er mye stø kurs, i både positiv og negativ forstand.
Men på toppen av «tabellen» ligger det likevel et merke og spreller og glinser litt ekstra etter september, som en nyfanget villaks: Scania.
Scania har vært gode i hele år, med en akkumulert markedsandel på 42,2 prosent. Men i september har de sannelig vært litt ekstra breiale:
Med 180 registrerte biler, i en måned hvor Volvo på andreplass registrerte 92 biler, betyr en Scania-markedsandel i september på hele 49,3 prosent.
Ser vi bort fra de to svenske merkene, er volumer og rangering temmelig stabil.
Mercedes har etablert seg som klar 3-er på listen, med en lett økning fra i fjor til 12,7 prosent andel. Ambisjonen er å klatre enda høyere, men de er på gang.
MAN ligger fortsatt langt bak sine egne mål, men september viser i det minste en lett fremgang mot september i fjor.
DAF ligger omtrent på linje med 2014-tallene. Det samme gjør Iveco.
Og satsingen på Renault? Volvo-Renault-konstellasjonen fikk en slags pangstart da de fikk levert mye storbil til en enkelt kunde tidligere i år, men fortsatt går det trått i hverdagen.
Totalmarkedet over 16 tonn er for øvrig også sunt. Akkumulert per tredje kvartal ligger vi nå kun 4,0 prosent bak 2014. September isolert viste bedre tall enn akkumulert så langt i år. Fortsetter denne utviklingen kommer det endelige 2015-resultatet til å tangerer 2014.
Dette er status for registrerte lastebiler over 16 tonn ved inngangen til oktober 2015:
1. Scania 1253 biler og 42,2 % markedsandel
2. Volvo 966 biler og 32,5 % markedsandel
3. Mercedes 377 biler og 12,7 % markedsandel
4. MAN 161 biler og 5,4 % markedsandel
5. DAF 80 biler og 2,7 % markedsandel
6. Renault 48 biler og 1,6 % markedsandel
7. Iveco 34 biler og 1,1 % markedsandel