Stjernebil og nytt konsept: Ny generasjon brannbil klar for Bergen
Nå er det ifølge leverandøren Egenes Brannteknikk AS, ikke noen stor nyhet at røykdykkerne sitter i påbygget. Det gjorde de for 25-30 år siden også, den gang det var smått med originale dobbeltkabiner å få tak i. Det at man nå velger å gå tilbake til denne løsningen, handler mest om å skreddersy arbeidsforholdene for et røykdykkerlag. Og de som har de beste forutsetningene for å gjøre det er de som bygger brannbiler, i dette tilfellet Rosenbauer i Østerrike.
Trange gater
- Du ser det når døren går opp og trappen kommer ut, at en røykdykker kan gå trygt med alt utstyret på seg. Dessuten er denne bilen mer kompakt enn en tradisjonell brannbil. Jeg vil vel hevde at livet som røykdykker blir noe bedre med dette påbygget, mener administrerende direktør, Stein Asgeir Egenes.
Den norske forhandleren har foreløpig levert to nye brannbiler til Bergen brannvesen. To til er på vei og i kontrakten ligger det opsjon på ytterligere to. Alle vil bli identisk bygget opp og med chassisbredde på bare 2,35 meter, med tanke på trange Bergensgater.
To år
Brannkonstabel Vegard Aslaksen har vært prosjektleder og har jobbet med anskaffelsen av de nye bilene i over to år, godt hjulpet av innspill fra kollegene rundt på de seks stasjonene.
- Fremkommelighet og plassutnyttelse var de viktigste punktene for oss, sier han. Og ifølge prosjektlederen skilte dette påbygget seg ut da anbudene kom på bordet. Motorkraften og dreiemomentet i Ategoen avgjorde bilvalget. 13,5 tonn chassis med så stor motor fristet. - Det var det beste kompromisset vi kunne få, fastslår han.
CANBUSDen nye generasjonen brannbil er også langt mer teknilogisk enn hva man er vant med. Den elektroniske betjeningen er nå standard i alle leveranser fra Egenes.
- Dette er et programmerbart CANBUS-system som Rosenbauer har tilpasset. Så nå har også brannbilene inntatt samme elektroniske liga der lastebiler og anleggsmaskiner har vært en stund, fastslår Stein Asgeir Egenes.
13 tonn
Nå har de første to bilene vært i beredskap noen måneder og tilbakemeldingene fra brukerne i Bergen er gode.
De nye brannbilene veier nær 13 tonn med fulle tanker. Skapene er proppet med utstyr og plassutnyttelsen er intet mindre enn imponerende. Og i det vi åpner bakluken, skjønner vi at denne bilen representerer nye tider for en brannmann. Borte er alle koblinger og kraner. Vi blir i stedet møtt av en innekapslet pumpeenhet som styres elektronisk fra et LCD panel.
Fremtidens brannbiler er i ferd med å innta Norge.