"Brødrene Bring" stanset etter enorme brudd
Sent tirsdag kveld ble et tyskregistrert vogntog med en slovakisk sjåfør stanset på E134 Seljestad ved Odda. Bileier er broren til transportøren som nylig ble stoppet på Håbakken med grove brudd på kjøre- og hviletid.
Les også: Hevdet at «en hjelpende engel» kjørte vogntoget
Har kjørt 22 timer
Det er ikke småtteri sist kontrollerte sjåfør må svare for. Døgnhvilen har ifølge Statens vegvesen variert på mellom to og en halv og tre og en halv time.
Gjentatte ganger skal han ha kjørt fra seks om morgenen til seks om kvelden uten sjåførkort. Han skal nettopp kjørt 22 timer i løpet av to døgn med lengste stopp på 2,5 time.
I løpet av siste døgn før han ble stanset har sjåføren hatt tre timer og femtisyv minutter hvile. Han skal ha kjørt i 14 timer og 40 minutter i ett strekk.
- Jeg har nettopp pratet med politiet. Det skal bli spennende å se hva de gjør med denne transporten, forteller Dag Rykkje i Statens vegvesen til tungt natt til onsdag.
Fisk for Bring
Bilen er lastet med fersk fisk fra Strandebarm til Oslo for Bring. Det bekrefter også Rykkje som forteller at sjåføren har fått tillatelse til å sende fisken avgårde med en annen trekkvogn, men at hans egen trekkvogn blir stående til alt er oppgjort.
Ifølge våre kilder går begge brødrene fast i Bring-systemet.
Bilen som ble stoppet på Håbakken er også lakkert i Brings farger. Såvidt tungt.no erfarer har brødrene firmaer registrert i Norge, men bilene er utenlandsregistrerte.
Planlagt kabotasje
Begge brødrene kjører løpende kabotasje i Norge og skal ha gjort dette i en årrekke. Flere uavhengige tips til redaksjonen natt til onsdag bekrefter dette.
Bilene skal komme inn med frukt og grønt på søndag eller mandag, kjøre tre turer og reiser ut av landet igjen med fisk. Deretter gjentas det samme neste helg.
Så lenge regelverket kan tolkes ulikt, vil det alltid være rom for de som utnytter det uklare.
I dag er det slik at kontrollørene fra Statens vegvesen sjekker internasjonalt lass inn og hvorvidt de holder seg innenfor tre turer og en uke. Om det er et løpende og permanent system vektlegges ikke. Dermed faller i prinsippet også intensjonen bak regelverket bort.
Kabotasjereglene ble innført for å unngå tomkjøring. Nå er det istedet en levevei.
Det er i seg selv ikke nødvendigvis ulovlig å utnytte regelverket maksimalt inntil det er avklart. Selv om det er i gråsonen. Dette kan trolig ikke brødrene tas på før en rettskraftig dom avgjør prinsippet.
Men at sjåfører kjører så langt uten hvile strider mot all fornuft og gjør dem livsfarlige i trafikken. Det gjør de altså i dette tilfellet... blant annet for statseide Bring i Norge.
Bring kommenterer
Da tungt.no konfronterer Bring med påstandene tidlig onsdag morgen, er det ikke mye de kan si på kort varsel. - Dersom dette medfører riktighet, vil vi naturligvis ta det på største alvor. Slik skal det ikke være. Det sier pressesjef John Eckhoff som nå er i gang med å undersøke fakta.
Få minutter senere ringer Echoff tilbake. - Den grønne trekkvogna kjørte fire turer for Bring i november, men ingen turer i desember, sier han og tilføyer: Alle våre underleverandører har underskrevet våre etiske retningslinjer. Dersom de brytes, vil ikke disse selskapene lenger kunne utføre transport for oss.
Ikke enig i fremstillingen
OPPDATERT 16. DESEMBER KL 16.30
- Mine klienter er ikke enige i hvordan denne saken er fremstilt, understreker advokat Patrick Lundevall-Unger i Advokatfirmaet MNA Barth & Lundevall-Unger i Oslo.
Lundevall-Unger representerer de to bileierne som er omtalt i disse to sakene. Han har både norsk og tysk advokatbevilling, og forteller at saken allerede har vakt oppmerksomhet i Tyskland.
- Mine klienter risikerer å miste et viktig kundeforhold grunnet faktafremstilling vi mener er feil, avslutter han.
Kabotasje-problem
Den grønne trekkvognen med tyske skilt som ble stanset på Håbakken skal etter tungt.no sine opplysninger kjøre løpende og permanent kabotasje i Norge. Bilen kommer inn søndag eller mandag, kjører sine tre lovlige lass og reiser deretter ut av landet igjen. Så kommer han inn neste helg med nytt lass og kjører tre nye turer. Dette er gjort gjennom flere år og er satt i system, forteller kilder fra Statens vegvesen til tungt.no. De er frustrerte over at de ikke kontrollerer permanent og løpende kabotasje, men forholder seg til internasjonalt lass inn og tre turer i løpet av uka i påvente av en prinsipiell dom. Tungt.no kjenner til prinsippsaken. Det er saken der TranspoHans og Schenker ble anmeldt for kabotasjekjøring. Saken skulle opp i sommer, men ble utsatt. I mellomtiden er, såvidt vi er kjent med, TranspoHans oppløst som selskap. Iallefall er nettsiden nede og bilene fant vi tilsalgs på en belgisk salgside i fjor sommer. Kanskje blir hele saken henlagt?