23948sdkhjf

Ledig på verkstedet ditt?

Denne mannen jakter på folk i Norge som kan bygge om vanlige diesellastebiler til elektriske lastebiler.

Mange har sikkert fått med seg at Asko snart tar i bruk sin første elektriske lastebil.

Men i motsetning til hva bildebruken på mange nettsaker viser (et 50-tonns bil- og henger-vogntog!), er den første faktisk bilen en 19-tonns MAN som skal gå i bykjerne-distribusjon i Oslo.

Bilen bygges av nederlandske HyTruck, med Eric Beers i spissen og Emoss som teknisk partner.

12-19 tonn

HyTruck ble etablert i 2006, og som navnet hinter om, var den opprinnelige forretningsideen å bygge hydrogendrevne biler. Det mener Beers også er fremtidens løsning, og ikke så langt frem i tiden heller. Men enn så lenge er det mest praktisk å bygge batteridrevne biler.

- Nyttelast og rekkevidde er fortsatt to innbyrdes motstridende faktorer, påpeker Beers. Det kan løses på flere måter. Han har valgt å satse på biler med nok batterikapasitet til å kunne kjøre sine ruter uten å være avhengig av infrastruktur for mellomlading. Det gir størst fleksibilitet.

Hittil har HyTruck bygget et mindre antall biler på DAF-chassis, i vektklassene 12 til 19 tonn.

- Men vi er ikke bundet til et bilmerke, påpeker Beers. - Mange spør meg, som har lang fartstid hos Scania før jeg begynte i HyTruck, hvorfor vi ikke bygger på Scania-chassis? Det er ganske enkelt fordi Scania ikke har biler i våre vektklasser.

Bilene HyTruck allerede har bygget er i dag ute i drift hos forskjellige transportører i Nederland. For det meste i distribusjonskjøring, men også i flyttebyråer (!).

Flyttebyrå

- Det handler om å se forretningsmodellene, påpeker Eric Beers. - Elektriske biler er i dag dyrere enn konvensjonelle biler. Det betyr at man er avhengig av enten subsidier eller andre reguleringer.

I dag bobler det av planer for nullutslippssoner rundt i Europa. Det åpner dermed for eksempler som flyttebyrået som bruker vår bil. Forretningsmodellen er å flytte kontorinnredning med mer for offentlige virksomheter i Amsterdam-området.

- Bilene våre er standard chassis som er strippet for dieselmotoren og bygget opp med elektrisk drivlinje. Finnes det folk i Norge som er interessert i å gjøre dette? avsluttet Beers.

KOMMENTAR:

For redaksjonens egen regning må vi legge til at det burde det være flust av verksteder i Norge som er interessert i dette. Nye diesellastebiler er i dag så driftssikre at de knapt ser verkstedet mer enn en gang i året. Det betyr at de store merkeverkstedkjedene smådesperat leter etter annet arbeid å fylle dagene med dersom de skal klare å holde nettverket og kapasiteten oppe. Da er det kanskje på tide å løsne litt på dieselskylappene? Elektriske er biler allerede nå, og hydrogendreven biler vil bli om ikke så lenge, en del av bilmixen fremover.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111