Ledig på verkstedet ditt?
Mange har sikkert fått med seg at Asko snart tar i bruk sin første elektriske lastebil.
Men i motsetning til hva bildebruken på mange nettsaker viser (et 50-tonns bil- og henger-vogntog!), er den første faktisk bilen en 19-tonns MAN som skal gå i bykjerne-distribusjon i Oslo.
Bilen bygges av nederlandske HyTruck, med Eric Beers i spissen og Emoss som teknisk partner.
12-19 tonn
HyTruck ble etablert i 2006, og som navnet hinter om, var den opprinnelige forretningsideen å bygge hydrogendrevne biler. Det mener Beers også er fremtidens løsning, og ikke så langt frem i tiden heller. Men enn så lenge er det mest praktisk å bygge batteridrevne biler.
- Nyttelast og rekkevidde er fortsatt to innbyrdes motstridende faktorer, påpeker Beers. Det kan løses på flere måter. Han har valgt å satse på biler med nok batterikapasitet til å kunne kjøre sine ruter uten å være avhengig av infrastruktur for mellomlading. Det gir størst fleksibilitet.
Hittil har HyTruck bygget et mindre antall biler på DAF-chassis, i vektklassene 12 til 19 tonn.
- Men vi er ikke bundet til et bilmerke, påpeker Beers. - Mange spør meg, som har lang fartstid hos Scania før jeg begynte i HyTruck, hvorfor vi ikke bygger på Scania-chassis? Det er ganske enkelt fordi Scania ikke har biler i våre vektklasser.
Bilene HyTruck allerede har bygget er i dag ute i drift hos forskjellige transportører i Nederland. For det meste i distribusjonskjøring, men også i flyttebyråer (!).
Flyttebyrå- Det handler om å se forretningsmodellene, påpeker Eric Beers. - Elektriske biler er i dag dyrere enn konvensjonelle biler. Det betyr at man er avhengig av enten subsidier eller andre reguleringer.
I dag bobler det av planer for nullutslippssoner rundt i Europa. Det åpner dermed for eksempler som flyttebyrået som bruker vår bil. Forretningsmodellen er å flytte kontorinnredning med mer for offentlige virksomheter i Amsterdam-området.
- Bilene våre er standard chassis som er strippet for dieselmotoren og bygget opp med elektrisk drivlinje. Finnes det folk i Norge som er interessert i å gjøre dette? avsluttet Beers.
KOMMENTAR:
For redaksjonens egen regning må vi legge til at det burde det være flust av verksteder i Norge som er interessert i dette. Nye diesellastebiler er i dag så driftssikre at de knapt ser verkstedet mer enn en gang i året. Det betyr at de store merkeverkstedkjedene smådesperat leter etter annet arbeid å fylle dagene med dersom de skal klare å holde nettverket og kapasiteten oppe. Da er det kanskje på tide å løsne litt på dieselskylappene? Elektriske er biler allerede nå, og hydrogendreven biler vil bli om ikke så lenge, en del av bilmixen fremover.