Var fritt frem for brikkejuks
Da kravet om obligatorisk bombrikke ble innført, kom storkontrollene samme uke. Bare i Region Øst ble mer enn 16.000 tunge kjøretøy kontrollerte i løpet av kort tid.
Kontrollørene så om bilene hadde brikke, og kontrollerte deretter brikken. Svært mange fikk feilaktig gebyrer - de hadde avtale på peronbil og ikke tunge kjøretøy. Det viste seg å være en gedigen feil hovedsakelig fra bomselskapene. Det kan ikke vegvesenet belastes for.
I kontrolløyemed fungerte nemlig praksisen. Brikke og avtale ble kontrollert.
Men det var bare i starten.
Store svakheter
Vegvesenet hadde nemlig i startfasen tilgang på en abonnement-database som viste om bombrikkene hadde abonnement.
Denne tilgangen ble borte etter noen måneder.
Derfor gikk de over til såkalt «visuell kontroll» av bombrikkene. I realiteten betød dette at kontrollørene bare kikket i ruta om brikka var der - ikke om den virket eller hadde abonnement.
Dermed var det fritt frem for bom-svindel.
Nå fungerer systemet igjen
Slik er det ikke lenger. For noen få måneder tilbake fikk nemlig vegvesenet på nytt tilgang til en abonnement-database og kan derfor nå sjekke om bombrikkene er tilknyttet korrekt abonnement.
Den siste tiden er mange lastebiler stanset. Kontrollører vi har pratet med, forteller at de ukentlig stopper flere - også norske - biler som riktignok har brikke, men som ikke har abonnement.
Hvor mange som har visst, og gamblet på at det holdt å ha tom brikke i vinduet, skal vi ikke spekulere i.
Uansett - den tiden er nå over og kanskje bør man selv sjekke at avtalen man har er korrekt. Det kan fort bli dyrt ellers.
Les også: Fikk bombrikkebot på 56.000 kroner