23948sdkhjf

Renault oppgraderer T-serien

La oss kalle det naturlige justeringer.

Tre år etter lanseringen av Renault T-serie er det klart for en oppgradering. Bilene har fått noen mil bak seg og dermed har man nok data til å se hvor man kan justere inn forbedringer. For det er i realiteten det dette handler om. Det er ingen store oppgraderinger, men mer naturlige justeringer.

Spoilers

Den første går på aerodynamikken. Med en ny spoiler under støtfangeren og en lettere takspoiler uten metallramme, sparer man inn på aerodynamiske forstyrrelser. Gevinsten skal være opp mot 2% drivstoffbesparelse, ifølge Renault.

Samtidig har franskmannen fått en ny drivaksel, forbedret luftfjæring og en ny svingskive i aluminium. Det bidrar til 140 kg mer nyttelast.

At DTI 11 og DTI 13 har blitt oppgradert til å tilfredsstille Euro 6, er også naturlig. Nå kjører også DTI 13 på common rail. En ny generasjon Optidriver automatisert manuell gearkasse er også på plass.

Med i GPS-klubben

Mercedes-Benz har sin Predictive Powertrain Control der systemet kjenner igjen topografien i området bilen befinner seg i og velger rett gear foran bakken ved hjelp av GPS. Det samme har Volvo med I-see og Scania med sin Active Prediction. Med små nyanser er disse systemene like, de oppgis alle til å gi omkring 5% drivstoffbesparelse, og de kom alle omkring 2013 - altså samme år som Renault T-serien ble lansert. Det var kanskje litt for tidlig å implentere GPS-systemet i T-serien den gang?

Nå er det dog på plass. I Renaults verden heter systemet OptiVision, og nå har det fått GPS-tilkobling. Rutene lagres forøvrig i en sentral databank slik at andre OptiVision-brukere som kjører samme rute senere, kan dra nytte av dataene.

Les også: Om du bare skal se én video av en lastebil hoppe over en formula 1-bil i dag, bør det være denne.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063