Lastebilbransjen globalt:: Ny markedsleder i Europa?
I anledning en oppsummering av de globale salgstallene for 1. kvartal 2016, har Volkswagen Truck & Bus sendt ut en pressemelding med mye artig informasjon.
For de fleste av oss klinger vel selve navnet fortsatt litt underlig, men på et eller annet tidspunkt måtte jo ScaniaMAN-synergiene komme til syne under VW-paraplyen.
Samarbeidet strekker seg jo veldig langt tilbake (se link til høyre), men formelt har de førstnevnte merkene ligget innunder Volkswagen Truck & Bus GmbH siden mai i fjor.
Øker med 6 % totalt
Altså: Første kvartal 2016 har VWT&B (min forkortelse) solgt 42.000 enheter. Det skal være seks prosent opp fra tilsvarende periode i fjor.
Dette er fordelt på 18.940 enheter fra MAN Truck & Bus (opp 17 %), 4.670 enheter fra MAN Latin America (som sliter veldig). Og så har vi Scania side om side med MAN, med 18,440 enheter (opp 5 %).
Det er spesielt lastebilsalget i Vest-Europa og Polen som trekker opp, med hele 24 %. Buss trekker totalt sett ned med 6 %, mens spesielt Brasil er i krise på både last og buss, med en nedgang på 24 %.
Mot verdensherredømme?
Andreas Renschler, tidligere i Daimler, nå toppsjef i Volkswagen Truck & Bus GmbH og styremedlem i Volkswagen AG, sier seg veldig fornøyd med veksten totalt, men også med posisjonen i Brazil.
- Vår sterke langsiktige posisjon der vil være en solid bidragsyter på veien mot å bli det globalt største merket, sier han i meldingen.
Ambisjonene er altså krystallklare. Og i Europa anser Volkswagen Truck & Bus seg allerede for å være markedsleder, med ca. 200.000 lastebiler (redaksjonen antar dette er rullende bestand, tall fra 2014 antyder en total bestand på 1,5 millioner lastebiler over 16 tonn i Europa).
Flytter inn i Braunschweig
Ytterligere samarbeid mellom Scania og MAN skal også være styrket nylig, etter at ansatte fra merkene har begynt å flytte inn i hovedkvarteret i Braunschweig nå i april.
Et lite tallapropos til slutt:
Om Opplysningsrådet for veitrafikken hadde slått sammen kvartalstallene (les saken under) for Scania og MAN over 16 tonn, hadde VW Truck & Bus faktisk ledet over Volvo med 11 biler.