Fungerende trailer-prosjekt
Tungt.no har ved flere tilfeller omtalt prosjektet "Trygg Trailer" der transportkjøperne selv gis mulighet til å iverksette tiltak for å sikre transporten.
Det var bedriften Nova Sea som først tok initiativet til det som etterhvert utviklet seg til å bli et samarbeid mellom Statens vegvesen og transportkjøpere.
Les også: - Vi har et etisk ansvar
Prosjektet har økt i omfang. Mens det i 2013 var 16 bedrifter som utførte kontroller, var det rundt årsskiftet 106 bedrifter som har fått en innføring av dekk- og kjettingregler på kjøretøyer som kom til dem.
Enkelte stemmer hevder dog at slike "kontroller" ikke er noe for de ansatte å utføre. De mener det er en jobb for statens kontrollører.
Andre mener at det ikke er realistisk å tro at for eksempel en laksebil blir nektet last fordi en ansatt synes transportøren har for dårlige dekk. De hevder at når bilen kanskje har tatt en ferje ut og venter på laksen, så sendes den aldri tom avgårde. Laksen må frem og dette ville koste for mye tid.
Meningene rundt prosjektet har vært mange og varierende. Tungt.no har fått flere tilbakemeldinger hver gang vi har omtalt prosjektet.
Uansett hva man måtte mene, viser iallefall Nova Seas egne tall at prosjektet har gitt gode resultater.
Mens de vintersesongen 2010/2011 sjekket 460 biler og fant 20 med mangler, kontrollerte de over tusen biler i fjor, og fant kun ni mangler.
- Nova Sea ønsker med denne meldingen å oppfordre alle bedrifter i Norge til å tenke veisikkerhet, og delta i det nasjonale prosjektet Trygg Trailer. Det nytter, forteller Bjørn Olvik i Nova Sea i en pressemelding.
Fakta Trygg Trailer
- Startet opp på privat initiativ (bedriften Nova Sea) i nord. I 2014 ble Trygg Trailer som landsdekkende samarbeidsprosjekt forankret i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg.
- Statens vegvesen gir bedriftene informasjon og en enkel opplæring i hvordan de kan sjekke mønsterdybde, vinterdekkmerking og kjettinger. Vegvesenet har også utarbeidet informasjonsmateriell til sjåfører og transportører på flere språk som bedriften distribuerer.
- Bedriftene tilbys enkel opplæring i sjekk av lastsikringsutstyr.
- Bedriftene som er med må sørge for å kunne følge opp initiativet og lage egne rutiner og retningslinjer for oppfølging av feil og mangler de oppdager.