Torils vei til sjefstolen hos Bussbygg
- Nei, ikke akkurat. Men på den annen side har jeg hatt beina plantet i familiebedriften siden jeg kunne stå på dem, påpeker hun. - Jeg husker ennå barndommens middager da det fortsatt luktet glassfiberlim av kjeledressene, og det var produksjonsløsninger som ble diskutert over kjøttkakene.
Hovdenak har dessuten sittet i styret siden 2004, og har dermed fått med seg både dramatiske oppturer og nedturer. - I 2007-2008 hadde vi en ordrereserve på et helt års produksjon! Men vi skjønte at det ikke kunne vare.
Det var likevel først i 2011-12 Hovdenak ble hentet inn først som økonomisjef og deretter som administrerende direktør. Da hadde hun rukket å utdanne seg både som siviløkonom og jurist, jobbet vel og lenge i fylkeskommunen, holdt vervet som varaordfører i Molde i 8 år, foruten en rekke andre styreverv.
- Tiden var moden for et styrt generasjonsskifte, og jeg er glad de kunne se nytte i meg. For egen del var jeg veldig trygg på at markeds- og produktkompetansen allerede var sikret i bedriften. Min jobb har vært å spille de andre gode.
I dag, med tilgang til 2014-tallene, ser vi at både omsetning og overskudd rimelig stabilisert. Omsetningen viser riktignok en nedgang fra 2013, men dette henger sammen med salget av verkstedet på Skårer i Oslo i 2014.
- Det var en strategisk beslutning. Vi har overlatt driften av verkstedet til folk som først og fremst driver verksted. Det er likevel fortsatt «vårt» verksted, og vår fotfeste på Østlandet.
- Ligger Skåla for langt unna?
- Langt ifra. Vi har en stor andel kunder som henter ferdige bygg selv, og i den sammenhengen er lokaliseringen utrolig sentral. Med tunnel og bro ligger vi kun 10 minutter fra Molde flyplass.
«Sentral» lokalisering har for øvrig betraktelige fordeler for en produksjonsbedrift som rekrutterer arbeidskraft fra en hel region. De rundt 100 ansatte kommer fra hele fylket.
- Hvem er «kjernekunden» deres?
- Vår kundegruppe er først og fremst transportører som har langsiktige strategier i bransjen. Vi har ikke de billigste skapene i innkjøp, men jeg kan garantere for svært gunstige levetidskostnader.
- Det burde borge for gode resultater også i de store anbudene, hvor det regnearkene som bestemmer?
- Det er litt varierende fra år til år. Men vi fordi vi har en så stor andel «fåbilseiere» i langsiktige forbindelser som vår viktigste portefølje, kan vi heller ikke risikere å binde opp kapasiteten på bekostning av disse.
Mellom 20 og 30 prosent av produksjonen går for øvrig til Sverige, hvor Bussbygg har vært representert siden 1991. Skap nummer 1000 til Sverige ble levert i 2013.
- Svenskene har ganske forskjellig behov og smak fra våre norske kunder. 96-pallers skap med FRC-godkjenning for eksempel. Svenskene er dessuten atskillig mer miljøbevisste enn de norske. Men det er tøffe kunder, så vi må strekke oss!
- Det ikke mange skapbyggere igjen i Norge. Fremtiden?
- Nei. Det er trist. Fra vårt perspektiv hilser vi oljenedgangen velkommen, som kan bidra til å dempe det særnorske høye lønnsnivået.
- Er det fristende å flagge ut?
- Vi kan snakke om økende grad av komponentproduksjon, altså å sette sammen ferdige deler, men jeg tror ikke på utflagging for vår del. Jeg sammenlikner det gjerne med skipsverft i fylket som nå har hentet skrogproduksjonen hjem igjen, sier Toril Hovdenak.
- Kvaliteten er ganske enkelt for viktig for oss. Som bedrift er det kroken på døren om vi ikke oppfattes som en høykvalitetsprodusent.