Tredobbel ulykkesrisiko for utenlandske vogntog
En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt stadfester det vi allerede visste. Norsk vinterføre og mangel på erfaring med norske veier gjør ulykkesrisikoen langt større hos utenlandske vogntog.
Det er heller ikke småtterier som det konkluderes med:
Rapporten viser nemlig at utenlandske tunge godsbiler har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker, dobbelt så stor risiko for møteulykker, og nesten dobbelt så stor risiko for kollisjon med et kjøretøy som kjører i samme retning, som norske tunge godsbiler.
Utenlandske sjåfører i Norge ser også ut til å ha høyere sannsynlighet for å utløse dødsulykker enn norske sjåfører.
Krevende veier
Utenlandske sjåfører av tunge godsbiler har høyere ulykkesrisiko per km. kjørt i Vest-Norge, Trøndelag og Nord-Norge, hvor vegene er mer krevende. Resultatene tyder på at norske sjåfører av tunge godsbiler er bedre utstyrt, har mer kompetanse på, høyere mestringsfølelse og lavere risikooppfatning knyttet til vinterkjøring enn utenlandske sjåfører i Norge.
– De utenlandske tunge godsbilene utgjør seks prosent av kjørte kilometer på norske veier med tunge godsbiler. Men de er involvert i 11 prosent av ulykkene med personskade, 33 prosent av fastkjøringene, og de er involvert i 17 prosent av dødsulykkene, sier forsker Tor-Olav Nævestad ved Transportøkonomisk institutt til NRK som også omtaler saken.
Du kan lese hele rapporten her.
Dette er tiltakene rapporten foreslår
Rapporten foreslår særlig seks tiltak som synes å være viktige for å øke transportsikkerheten til utenlandske aktører i Norge:
- Øke kontrollene av tunge kjøretøy
- Utdanning/informasjon om vinterkjøring og norske vegforhold rettet mot utenlandske sjåfører
- Avklare (og øke) transportkjøperes ansvar
- Mer myndighet til Statens vegvesen
- Endre sanksjoneringsmulighetene fra anmeldelser til bøter og
- Økt samarbeid mellom nasjonale myndigheter.