Vil øke effektiviteten på lastebiler med 50%
Hver gang et nytt lastebildekk lanseres, forsøker produsenten å skape blest om potensiell drivstoffbesparelse.
Det samme med oljeprodusentene, drivstofflangerne og lastebilfabrikantene. Dersom det hadde vært hold i alt dette, ville man snart få mer diesel på tanken jo lenger man kjørte.
Vi tar derfor slik reklame med en stor klype veisalt.
Men når Volvo nå slår på stortrommen med sin konseptlastebil er det verdt å låne et lite øre allikevel.
Det er energimyndighetene i Sverige som sammen med Volvo har utviklet konseptbilen etter fem års forskning. Dersom den holder hva som er lovet, er det ganske oppsiktsvekkende; ifølge Volvo reduserer nemlig konseptlastebilen forbruket med over 30%.
Men 30% i forhold til hva? Det er nettopp det som ofte er interessant å se på. Er besparelsen reell i forhold til en ordinær euro-6 med en representativ tralle?
Bilen er i utgangspunktet en Volvo FH 420 med D13 Euro 6-motor.
Reduserer luftmotstanden
– Vi har omarbeidet hele vogntoget, og optimalisert det for bedre aerodynamikk i så stor grad som mulig. Vi bruker for eksempel kameraer i stedet for speil. Dette reduserer luftmotstanden, slik at det trengs mindre energi for å drive lastebilen fremover, forklarer Åke Othzen, sjefsprosjektleder for Volvo Trucks.
I tillegg til de aerodynamiske forbedringene er konseptbilen utstyrt med nyutviklede dekk som har lavere rullemotstand.
Tilhengeren veier to tonn mindre enn referansetilhengeren.
Prosjektet omfatter også en forbedret drivlinje.
30% drivstoffreduksjon er svært mye. Selv om man bruker alt av hjelpemidler som "I-see" og ikke knøler med gassen mer enn strengt nødvendig.
Men vogntoget er reelt og ble prøvekjørt på svenske veier høsten 2015. Målet er å øke effektiviteten til langtransportlastebiler med 50 %.