23948sdkhjf

- Vil vise fremtidens bransje

NLF og samferdselsministeren åpnet Transport 2016

- Endelig er dagen her. Her er alt vi trenger og litt til, forteller NLF sin direktør, Geir A. Mo, under åpningen av messen på Lillestrøm. Etter takketalene til samarbeidspartnerne, gikk han rett på sak:

Nå skal vi vise at grunnlaget for egen næring er på plass. Bortsett fra nostalgien, er det meste faktisk bedre nå.

- Nå handler det om å slå tilbake myter om olje og svette. Transport på vei er høyteknologi. Det blir mer transport på vei fremover. Godsmengden vil øke.

Festtaler om gods på sjø eller bane er nettopp det; festtaler. Husk at gods på vei er en del av løsningen, ikke en del av det forhatte ondet.

- Det er ikke tomt prat - godsanalysen viser dette. Nå gleder vi oss til å se om politikerne har oppfattet dette - vi tør minne om at det er valg neste år, avslutter Mo før han lar samferdselsministeren offisielt åpne messa.

Gratulerer med messa

- Det er en ære å være her. Det er vanvittig kult å være med på en del av det dere gjør.

Det er for eksempel veldig kjekt å sitte her med dere som er opptatte av å bygge veier, det er ikke alle som er det, ler statsråd Solvik Olsen i kjent stil innledningsvis.

Samtidig pekte han på at han følte det riktig å bygge bane også. - Vi må gjøre begge deler, formante han og hevdet at mellom 5 og 7 millioner tonn årlig burde over fra vei til bane.

Det handler jo også om å frigjøre vei til transport, ved at privatpersoner kan ta jernbane for å komme seg på jobb.

Utlendingene tar ikke samme sjansen lenger

Solvik Olsen viste også til at antall kontroller har blitt femdoblet de siste årene og at kontrollørene, spesielt i nord opplever en markant forbedring.

- Før tok useriøse utenlandske transportører sjansen på å kjøre med dårlige dekk her i landet. De tok ingen økonomisk risiko ved å gjøre det, men de utsatte oss for trafikkfarlige forhold. Nå har vi hjullåser og bedre midler. Slike rykter sprer seg raskt, mente han.

Solvik Olsen funderte også høyt på hva som ville skje om konkurransevilkårene ikke er like. - Om de lokale, norske transportørene blir borte, vil også verkstedene bli borte. Kanskje bensinstasjonene også. Dermed mister mange grunnlaget.

Vi jobber mye med kontrollapparatet, har fokus på kabotasje, fokus på miljøkrav og at transport på norsk vei skal ha korrekt utslipp.

Vi er ikke flinke nok ennå. Men vi jobber med det. Det kan dere være trygge på, avsluttet statsråden den offisielle åpningen av Transport 2016.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078