Til kamp mot "Europas farligste Europavei"
- Det er ikke snakk om at det kanskje vil gå flere ras, det er snakk om når det går og hvor det vil gå neste gang. Det forteller Ove Tepsted, styreleder i NHO Logistikk og Transport, i et NRK-innslag sendt i går kveld. Det å bevege seg her blir mer og mer som russisk rullett, mener han.
Tepstad sikter til Europavei 16 i Hordaland.
Nå samler ti organisasjoner seg sammen i felles opprop mot det de kaller Europas farligste Europavei etter raset som uventet gikk den 8. juni på en plass der ingen forutså at et ras ville komme.
En polsk sjåfør som kjørte for ASKO opplevde å bli tatt av raset og feid ti meter utfor veien. Noen meter foran ham forsvant enorme steinmasser i vannet, mens han selv ble liggende på kanten. TransportMagasinet ble med ved bergingen.
Les også: Dramatisk uke på E16
- Skal ikke mye til for å utbedre
NLF-leder i Hordaland, Torgils Rogne, er blant de som ofte trafikkerer veien. I februar 2015 opplevde han å få en steinblokk på taket ved et av transportoppdragene. - Hadde jeg vært ett trettiendedels sekund lenger fremme, ville steinen gått gjennom ruta og truffet samboeren min i setet ved siden av, forteller han. Steinblokka veide nesten 24 kilo.
- Strekningen mellom Øystese og Granvin hører før krigen til. Det skal ikke mye til for å utbedre det, mener Rogne.
Forstår situasjonen, men må vurdere helheten
Helge Eidsnes, regionsjef i Statens vegvesen, forteller at han forstår frustrasjonen. - Noe kan vi se, men ved enkelte plasser er berget tildekket av torv og vegetasjon, noe som gjør det vanskelig å se hvordan berget er under. Det er vi naturligvis bekymret for, forteller Eidnes.
Han kan allikevel ikke love noen snarlig løsning. - Rasfaren er stor andre steder også. Vi finner det på E39, E134 og ikke minst rv13. Ved midler og prioriteringer, må vi ta det hele med i vurderingen, avslutter han.
Det har gått omkring 200 ras mellom Voss og Bergen i løpet av de siste 16 årene.
NRKs innslag kan du se her.
Vår film fra bergingen av Asko-vogntoget, ser du i vinduet under.