MG bil as i Mosjøen : Veivokterne
Like etter at MG bil ble etablert i 2009, overtok svenske Svevia funksjonskontrakten i området. Det har ikke vært en ulempe, ifølge daglig leder Geir Schei.
- Det ble en helt annen hverdag for oss. Mesta, som vi hadde kontrakt med tidligere, har mye utstyr selv og brukte oss mest når de var nødt. Svevia har administrasjon og anleggsledere som følger opp det praktiske arbeidet vi utfører. Nå har vi fått en rekke arbeidsoppgaver i tillegg til brøyting. Det gir oss en stor grad av forutsigbarhet.
Vi har doblet omsetningen mange ganger på arbeid utenfor selve brøytingen. Både sommer og vinter. Vi begynner å ligne den gode gamle veivokteren, sier han.
Samarbeid
Tre lokale transportbedrifter deler på kontrakten med Svevia. Totalt har de seks biler disponibel. Frank Brubakk, Karstein Larem og MG bil dannet et felles AS da de la inn anbud på brøytekontrakten.
Vi har besøkt sistnevnte og sett på hvordan hverdagen deres fortoner seg.
- Vi har gjort store endringer på utstyrsfronten de siste årene. Den eldste brøytebilen er under fire år. Vi har fire store lastebiler, en mindre og noen pickuper. Tre går fast på brøyting av E6 fra Korgfjellet til Mosjøen og den nye fylkesvei 78 mot Sandnessjøen, forklarer Schei mens vi betrakter utstyret som står oppstilt utenfor verkstedet i Mosjøen.
Selvgående
Mosjøen var den første kontrakten Svevia fikk i Norge.
- Jeg syns de opptrer veldig realt. Vi får beskjed om hva vi skal gjøre og de lar oss få jobbe i fred. De ringte fra vegvesenet for ikke så lenge siden og skrøt av oss for fine vinterveier. Jeg takket og svarte at vi har fått betalt for å gjøre en god jobb også. Får man betalt kan man gjøre en god jobb med godt utstyr, mener Schei.
Han vurderer ofte selv når tiltakene skal settes ut i livet og ser han at et værskifte er på vei, venter han ikke på telefon fra oppdragsgiver før han purrer ut brøytebilsjåførene.
Sparby
En av dem er Stein Ove Elstad. En erfaren fyr med 35 års fartstid i lastebil og 16 av dem som bilberger hos Helge Sparby.
MG bil er i realiteten etterkommere etter Sparby Bil, som hadde vedlikeholdet her tidligere, men som la ned virksomheten i 2009.
Både Schei og Elstad jobbet der tidligere, før førstnevnte valgte å starte opp eget selskap for å berge arbeidsplassen.
State of the art
- Jeg har aldri hatt en så fin arbeidsplass som nå, bekrefter Elstad mens vi blir med på en runde med brøytebilen. - Både utstyrsmessig og lønnsmessig er dette helt topp, forteller han.
For å møte kravene fra et kresent publikum har MG Bil anskaffet seg utstyr som må kunne sies å være "state of the art" innen veivedlikehold.
En Volvo FH 540 med frontplog med sideforskyvning, sideplog, underliggende skjær og elektrisk strøaggregat. Skal man betjene alt dette underveis, er man rimelig opptatt.
Lav fart
Farten er bare 25 km/t, men sideplogen kaster effektivt all snøen over autovernet. - Kjører vi for fort, spruter det så mye at vi må ut å vaske skilt etterpå, kommenterer Elstad.
Brøytebilsjåføren fra Helgeland trives best i rundt 35 km/t. Da har han kontroll og kan operere begge plogene og strøaggregatet samtidig.
- Vår verste fiende ute på veien er traktorfresene som brøyter stikkveier og legger igjen dunger med snø på hovedveien. Den er ofte så hardpakket at den lett sender oss over veien hvis vi ikke følger med, sier han.
Kantslått
Kontrakten med Svevia har altså medført stadig mer arbeid for de åtte ansatte i MG bil.
- Det har blitt mer og mer jobb, ja. Sist sommer prøvde vi kantslått for første gang. Og den ene pickupen vår går 50 000 kilometer i løpet av sommermånedene, 50 mil hver dag, på vedlikehold av rasteplassene i området. Den er det stort sett Elin Kjønnås som kjører. I tillegg har hun mye kontorarbeid for oss, så hun har nok å drive med, forteller Schei.
I fjor høst satte MG bil ned 36 000 brøytestikker i sitt distrikt. Det gikk noen dager med til det også.
Halv bil
Sideplogen vi har sett i aksjon er i utgangspunktet et prøveprosjekt i samarbeid med vegvesenet.
- Jeg tror de fleste ser verdien av den nå. Da Svevia sendte en svensk sjef hit for noen år siden, mente han at i Norge kjørte vi bare med halve brøytebiler. Han var ikke imponert. Etter det kom det raskt på plass en sideplog her i Mosjøen. Nå har vi sideplogfeste på alle tre bilene våre.
Vi kjører lange strekninger og sparer vi en tur med å ha sideplog, har det mye å si for alle parter, fastslår han.
Brøytebilene går ofte 90 mil i døgnet når været tilsier det.
Kunsten å salte
Temperaturen langs E6 nord for Mosjøen er en utfordring. Byen ligger ved fjorden og veien stiger gjennom innlandsklima opp mot Korgfjellet. Det gir store sprik i vær og temperatur underveis. På et av de mest utsatte rettsrekkene hender det også at man må innføre kolonnekjøring når vinden blir for sterk.
- I dag er jo hver og en av oss blitt veivoktere. Alle med en mobiltelefon kan melde fra og mene noe om vedlikeholdet. Det går ikke inn på meg, men det er klart at man får fort høre det om noe ikke er godt nok. Vi prøver jo det vi kan og holde veiene farbare og så langt det er mulig. Brukerne har nok alt for store krav og glemmer gjerne hvor vi befinner oss i verden, mener Schei.
Saltlake
Brøytebilene i Mosjøen kjører varmvann sammen med salt og sand. Og det med gode erfaringer. - Treffer vi med rette tidspunktet virker saltet i flere dager på E6, slik at veibanen tørker opp. Har man tørt salt på en slik vei forsvinner 80 prosent av det ut i skogen. Dette med salt er en svært vanskelig øvelse, men etter fem år begynner vi å få grepet på det.
Så langt denne vinteren har vi omtrent ikke brukt salt, men vi kjørte ut 200 tonn varmvann og grus bare i januar, opplyser han.
Og skulle mildværet komme, finnes det råd for det også.
Skjær
Slapsskjær av gummi som skraper veibanen med et trykk på opptil 1800 kg. Det slites, som man kan forstå, fort på veier med hjulspor.
- Jeg tror nok vi bruker mer skjær på plogene her enn mange andre steder i landet på grunn av sporete vei, bekrefter Schei.
Nå skal vedlikeholdskontrakten på E6 forbi Mosjøen snart lyses ut på ny. Denne gang som egen 15 års-kontrakt. MG bil venter i spenning.