23948sdkhjf

… og slik er interiøret i Scanias nye lastebilgenerasjon

Helt ny førerplass.

Interiøret er noe vi har vært spesielt spente på. Ikke så rart, med tanke på at Porsche Engineering har vært dypt involvert. Det nye førerhuset deler ikke komponenter med det gamle, uten at man skal være i tvil om at det er en Scania av den grunn.

Les også: Her er nye Scania

Justeringsmuligheter

Mulighetene for å justere førersetet er større enn tidligere, dessuten skal sikten frem og til sidene være forbedret ettersom sjåførens posisjon er flyttet nærmere frontruta (65 mm) og litt mer mot venstre (20 mm) enn tidligere.

Oversikten

A-stolpene er designet slik at det blir bedre sikt også skrått til begge sider. Større glassflater og tynnere dørsider bidrar også til det.

Hele dashbordet er senket noe - også dette for å forbedre sikten. Allikevel forteller Scania at de har lagt vekt på god plass til høye sjåfører. Dashbordet og seteplasseringen gjør det enklere å bevege seg til siden i førerhuset når bilen er parkert.

Større plass, bedre utstyr

Standard takhøyde er 10 cm høyere enn tidligere. Også modellene med høyt tak blir høyere enn dagens. Toppmodellen er det nye S-førerhuset med flatt gulv. Fire stigtrinn og inn med seg.

Onsdag vises altså den nye modellen på Elmia. Vi forøkte å snike oss inn i dag, men ble jaggu stanset. Men selv om man i morgen får se førerhuset, sier det lite om selve kjøreopplevelsen. Vi ser at vindusviskerne skal ha større bue og at spylerne skal være mer effektive, men hvordan vil det være å kjøre med det lavere tyngdepunktet?

- Som sjåfør vil det lave tyngdepunktet oppleves veldig godt, hevder Scania. Det vil gi fordeler som større stabilitet i kurver og under oppbremsing. Dessuten skal skal et (40 tonns) vogntog kunne klare å redusere bremselengden med 5 prosent.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.115