23948sdkhjf

VT Gruppen reserverer to Nikola One

Først kom Tine, så Thor Tenden. Nå har Enger & co reservert lastebilenes Tesla.

Tine var først, iallefall i media, til å bestille en Nikola One. Omtrent samtidig kom Thor Tenden inn fra sidelinjen med en reservasjon. Nå er det VT Gruppen som har lagt sine grønne øyne på «Lastebilenes Tesla».

Og mens de øvrige har lagt inn reservasjoner på én bil, klinker dette konsernet til med to reservasjoner. VT Gruppen består av Veitransport AS, Veireno AS og Veikran AS.

- Vi skal være blant de fremste når det kommer til innovasjon og miljø her til lands, så for oss er det helt naturlig å gjøre innkjøp av denne modellen, sier gründer av VT Gruppen, Jonny Enger, i en pressemelding.

Enger tror at Nikola One bare er starten av hva vi vil se av fremtidens lastebiler.

Kjørelengden antas å være opp til 190 mil og de første leveringene vil foregå tidligst 2019.

Det er i første rekke selskapet Veitransport som skal bruke bilene på langtransportstrekninger som Oslo – Trondheim, Oslo – Stavanger og lignende.

Det knytter seg stor spenning til Nikola One. For bare noen uker siden endret produsenten flere av bilens vitale mål. Mens den eksempelvis opprinnelig ble markedsført med 2000 HK, er det nå landet på en løsning der seks el-motorer yter 1000 hk.

Og selv om den ofte omtales som en elektrisk lastebil er det egentlig en hybrid ettersom den lades av hydrogen.

Dermed er det naturligvis duket for miljødebatt - og uklarheter om hvor bilen kan kjøres i Norge.

Uansett. Mens vi bare for et år eller to siden så det hele som et fremtidsscenarie, kan vi altså få elektriske, rullende reklameplakater på veiene om bare et par år - om alt går som det skal med nødvendige tillatelser.

Det første eksemplarer skal sjokke ut fra fabrikken allerede den 1. desember. Du kan forøvrig følge nedtellingen her.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064