23948sdkhjf

Lokalt utslippsfri

At Fuso Canter er såpass enkel gjør den ekstra interessant å elektrifisere.

I noen år har Daimler testet sin eCanter i Portugal, nå i våres ble testingen utvidet til «fase-3-testing» med en miniflåte i Stuttgart. Da nærmer det seg produksjonsstart.

Om det blir åpning for det ser den norske importøren for seg test med en miniflåte i Norge.

Bilene skal tilbake til fabrikk etter testperiodene. Rekkevidde er oppgitt til 100 kilometer og det er varelevering i bysentrum den er tenkt til. Flere av storbyene i Europa har nullutslippssoner på gang og dette er et produkt rettet mot det markedet.

Som på den mer avanserte Mercedes-Benz e-Truck, blir det understreket at det er modulære batteripakker som blir brukt. Da kan bilen enkelt settes opp med forskjellige pakker og forskjellig rekkevidde.

Batteripakka som sitter på denne prototypen er på 85 kilowatttimer, men det er justerbart etter kundens behov, i følge produsenten.

Totalvekt er 7,49 tonn, nyttelast er opp til 4,6 tonn. En elektrisk motor på 185 kilowatt / 250 hestekrefter og et dreiemoment på 380 Newtonmeter sørger for at den vesle distribusjonsbilen er en kvikkas i følge de hos Bertel O Steen som har fått prøve prototypen.

Maks dreiemoment er tilgjengelig fra start. Hurtiglading med direktestrøm opp til 80 prosent på en time. Lading kan også skje med vanlig uttak.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062