23948sdkhjf

Bedrift: Gunnar Knutsen AS, Asker.: Kontorkapasiteten bremser

Gunnar Knutsen AS er blant de 100 beste transportørene i Norge.

På Holmen ved E18 vest for Oslo treffer vi daglig leder Frank Verner Vestveit (56), for øvrig den eneste i ledelsen og administrasjonen som ikke lyder navnet Knutsen. Altså helt klart en familiebedrift. Gunnar Knutsen AS omsatte for 247 millioner kroner i fjor.

Bedriften er blant de 100 beste transportørene i 2015.

TM: - Hei. Vi har akkurat satt opp listen over de 100 beste transportørene i Norge når det gjelder lønnsomhet. Er du overrasket over at dere er på listen?

Svar: - Tja, hva skal jeg si? Når har det gått rimelig greit de siste årene, så det var vel ikke akkurat en bombe…

TM: - Hva slags kjøring driver dere mest med?

Svar: - Vi driver kun med massekjøring i Oslo og Akershus. Vi har prøvd thermo også, men det slo vi ganske fort fra oss.

På skjermspareren bak seg har han sneket inn litt egenreklame. – Vi kjører til «eneboliger» også, humrer han. Kongejobb, altså.

TM: - Er det kjøring eller andre tjenester dere gjør det best på?

Svar: - Begge deler, faktisk. Vår filosofi er å løse alt for kundene. I denne sammenheng betyr det at vi også kan ta ansvaret for massene vi kjører for entreprenører og andre kunder. Omtrent 90 prosent av det vi kjører har vi også ansvaret for. Altså tjener vi litt både på transporten og litt på det som er i kassene.

TM: - De neste 10 og 20 årene ventes 50 til 100 prosent vekst i det norske markedet. Tar utlendingene veksten, eller er dere giret for å ta deres andel?

Svar: - Jeg vet ikke hvor hyppe vi er på å vokse faktisk. Det har vi riktignok sagt i mange år, men så vokser vi likevel.

TM: - Hvor store er dere?

Svar: - I dag har 31 egne biler, og i gjennomsnitt gjennom året har vi 60-65 biler i drift hver dag. Det svinger veldig i denne sektoren, så i blant har vi 100 biler inkludert våre egne i drift, og i blant kun våre egne. Men det er kapasiteten på kontoret som bremser oss.

TM: - Men kontorfolk kan da ikke være vanskelig å få fatt i???

Svar: - Tja. Vi må ha de riktige folka, da, de som synes at dette er like morsomt klokken sju om morran som langt på kveld. For å få fornøyde kunder MÅ vi ha folk som synes dette er en morsom jobb. Og det er fornøyde kunder vi lever av.

TM: - Du trenger ikke fortelle hemmeligheter, men om du skulle tipse norske sjåfører og transportbedrifter som satser i Norge, hva ville du anbefalt dem å gjøre eller satse på?

Svar: - Tror ikke jeg har noen vidunderoppskrift på det. For vår del er vi et gammel firma med god økonomi. Dermed har vi armslag til å jobbe for de store, for det krever kapital. Vår løsning har fungert til nå, men om det er oppskriften fremover er en annen. Selv tror jeg på det enkle: Hardt arbeid, effektiv drift, en slank kontorstab. Det gir fornøyde kunder og god uttelling.

TM: - Dere er kjent som en Scania-bedrift, men har mye Volvo i profileringen. Hva tror du om den nye Scaniaen?

Svar: - Jo, det er mye Scania-fokus hos oss, både sjåførene og hos de som eier butikken her. Akkurat nå har vi 5 Volvo og 26 Scania. Men når det koker ned til beslutning om kjøp, er det nok kvaliteten på verkstedtjenestene som avgjør. Alle biler går i stykker, men skal vi ha fornøyde kunder kan vi ikke ha biler som står.

Så vi er veldig spente på den nye Scaniaen ja, ikke minst om den får en luftfjæring som fungerer. Poenget er at vi må kjøre med maksimalisert last hele tiden. Vektkontroller blir det jo ikke færre av, og kjører vi en tur med 43 tonn totalvekt, er det jo ikke sånn at vi får 7 tonn «til gode» til neste lass. Og da må vi ha luftfjæring for å få lest av vekten.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062