Gamblet og vant: Scania T 730 i Finnmark
Falch kom tilfeldigvis over denne strøkne trekkvognen hos en svensk Scaniaforhandler, mens han var på jakt etter ny bil i fjor.
Den var da allerede bygget opp i Holland, av en ordinær R730, men kunden som sto bak prosjektet klarte ikke å løse den ut da bilen var ferdig.
- Det var flere interessenter, også fra Norge, men jeg fikk tilslaget og kjøpte den fra Börjesson Lastbilar, forteller Falch.
Nå blir den satt i arbeid med asfaltsemi og maskintralle, med utgangspunkt i vårt nordligste fylke, etter en omfattende kosmetisk operasjon.
- Jeg tok AA-skilter på den, selv om jeg bor her hvor de leverer ZZ skilt, som jo alle andre skal ha, ler finnmarkingen.
Etter å ha fått norske skilt på den i fjor høst, sendte han bilen til Stiholt i Danmark for blant annet å korte den inn fra 4,30 til 3,90 akselavstand og få bygget hydraulikk på den. Den største jobben var uansett allerede utført i Holland.
- Det de gjør er å først registrere den som vanlig R-modell, før de bygger den om og deretter gjør endringene i vognkortet. Regelverket virker jo slik at når denne bilen først er registrert i et EU-land, så kan ikke norske myndigheter overprøve det. Dessuten ligger jo Scania bak her og gir garantier for at dette er gjort etter boka, siden det er dem jeg har handlet med, forklarer Falch.
Scaniaen har blitt som han ville ha den. Med 9 tonns foraksel og 21 tonns tandem.
- Jeg bestemte meg for å bygge bil en gang for alle. Jeg har hatt snutebil tidligere, men dette er den første jeg bygger opp på denne måten.
The Gambler
Motivlakk var en del av pakken denne gangen, for anledningen utført av Marete's GarageART.
- Jeg føler vi er litt samme type, hun og jeg. Og jeg har sett mye av det hun har gjort tidligere og syns hun er dyktig, sier Falch.
The Gambler. Hva avgjorde motivet?
- Jeg vet ikke helt hvorfor vi endte opp her, men vi landet på temaet spillekort, rulett og slikt. Innvendig har Karl Johan Buur bygget en seng i bakveggen og skap over. Gamblertemaet går igjen der også, forteller han.
Hvor mye prosjektet har kostet, vil ikke eieren si så mye om. Men han prøver avslutningsvis å forsvare det på følgende måte:
- Jeg er født i en lastebil og sikkert laget i en også. Dette er en lidenskap. Man er overinteressert. Det er ingen normale folk som gjør slikt som dette, det forstår jo jeg også, men det må man bare leve med.
Jeg gjør ikke dette for å tjene penger, det kan jeg si med sikkerhet.
Alle sier at jeg aldri vil tjene den inn, men det kan jeg si om hjullasteren her på tomta også, som bare laster opp strøsand noen ganger i uka. Lastebilen ruller ihvertfall, hvis man skal tenke slik.
Jeg har lovet meg selv at vi skal få noen pokaler på denne bilen, så vi dukker nok opp på noen messer og utstillinger rundt om. Til og med danskene har vært på meg for å få meg nedover i sommer, avslutter den fornøyde gambleren fra Lakselv.