23948sdkhjf

Vil ha ADR-restriksjon og bedre kontroll av tilhengerdrag

Nå er rapporten om brannen i Skatestraumtunnelen tilgjengelig. Se video.

Brannen i Skatestraumtunnelen 15. juli 2015 var den mest ekstreme brannen vi hatt i en norsk tunnel. Etter brannen ble det fjernet hele 600 meter ødelagt betong, stål og skum.

Innvendig rust i draget på en henger var årsaken. Hengeren slet seg og traff veggen med 16500 liter bensin som tok fyr. Den foreløpige konklusjonen fra Statens havarikommisjon for transport kom allerede fem måneder senere.

- Det var godt å få det fastlagt, fortalte sjåføren av ulykkesbilen, Tore Myrestrand til tungt.no den gangen.

Tore Myrestrand er kalt «sjåførhelten» etter brannen i Skatestraumtunnelen. Myrestrand fikk tankbilen ut av tunnelen mens flammene kom etter. Tre-fire tilfeldigheter tippet saken over i hans favør. Heldigvis. Det kunne vært motsatt. Marginene er små.

Vi var med ham på jobb da han besøkte tunnelen for første gang etter brannen.

Les også: - Jeg rakk ikke å bli redd

- Hengeren var godkjent bare to og en halv måned før brannen og det var ingen utvendige eller synlige tegn på rust eller svakhet. Jeg så på draget etter ulykken og så selv at det var rust der. Allikevel er det godt å få konklusjonen om at det var en skjult feil, fortalte Myrestrand etter den foreløpige rapporten.

Nå er den endelige konklusjonen klar og hele hendelsesforløpet kan du se i videoen på toppen.

Årsaken til at tilhengerdraget brøt sammen var altså at det var sterkt svekket av korrosjon. Dette ble også påvist fire år tidligere, og en reparasjon som fulgte ble ikke utført etter fabrikantens anvisninger. Det samme draget ble underlagt i alt åtte nye offentlige kontroller etter denne reparasjonen.

Statens vegvesen har etter hendelsen satt fokus på kontroll- og reparasjonsrutiner av tilhengerdrag. SHT forventer at dette følges opp, heter det i rapporten.

Les også: Nå tar Vegvesenet affære og kontrollerer bedre.

Videre anbefaler kommisjonen at det innføres restriksjoner ved transport av farlig gods etter en vurdering av forholdene i den enkelte tunnel.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063