Dahle-Transport AS: Trygt og trivelig, og lykkelig som liten
Gunnar Roger Dahle er eier og daglig leder, men dette er formaliteter han er svært lite opptatt av. Han er sjåfør, punktum og basta.
Vi sitter i lunsjrommet; Gunnar Roger, datter Camilla og TM. Lunsjrom er forresten et noe misvisende ord. Frokostrom passer langt bedre, for her samles alle sammen hver morgen kl. seks. Det skjer helt frivillig, for arbeidsdagen starter sju. Det hører med til de absolutte sjeldenheter at noen uteblir. Da er man syk.
Rett over gaten skuer vi Baker Christensen, som er god å ha når behovet for karbohydrater melder seg. – Dessuten nyter vi og baker’n godt av hverandre på sikkerhetssiden, skyter Gunnar Roger inn.
– De baker hele natta, og det er folk her hele tiden, så vi passer litt på hverandre. Noe dieseltyveri, knuste ruter og annet tøys har det vært her i gata opp igjennom.
Første semi’en
Pappa Gunnar hadde flere biler, og drev opprinnelig med tømmertransport. Siden ble det stykkgods, skapvogn og en liten kranbil. Gunnar Roger tok over i 1994, og etter hvert ble det fullt fokus på kranbiler.
– Vi bygde opp den første semi’en vår, som den første i Østfold, tror jeg.
I dag kan vi telle seks biler og seks sjåfører i firmaet. Marianne og Camilla er på kontoret. Sånn har det vært i mange år. Noe «voksesyke» er ikke å spore ute på Gressvik.
– Det har svingt opp og ned gjennom historien vår, selvsagt, men ikke hatt noen virkelig store problemer. Nå er det bare moro, ting går nesten av seg selv, sier Gunnar Roger.
Camilla: – Ikke mange har utstyret vi har. Vi er spesialister på det vi driver med.
Ikke bare lempe stål
Hva er det Dahle-Transport har spisset seg til? Jo, ståltransport og montering av stålbygg. Og ikke mange kan konkurrere med dem på den fronten.
– Vi nøyer oss ikke bare med å lempe stål, men leser tegninger, monterer og skrur sammen med entreprenøren.
Det foregår i hele landet, og en sjelden gang også i utlandet. Baltikum og Sverige for eksempel, der Dahle-Transport satte opp en rekke bensinstasjoner.
Tidligere var lokale Skalles Mek. Verksted (overtatt av Ruukki) storkunde. Etter hvert AK Mekaniske kommet sterkt på banen som oppdragsgiver. Også de en lokal størrelse, på andre siden av Fredrikstad.
– Den ene som driver der, kjørte for oss en gang i tiden. Det er fint å jobbe med lokale guttær, gressvikguttær, folk vi kjenner, smiler Gunnar Roger.
Trygt som liten
De liker å vite hva man har, der ute på Gressvik. Det er trygt å være liten. – Det gir et slags vern mot dårlige tider. Med dobbelt så mange biler ville en tøff periode blitt enda tøffere, mener Camilla.
Det er ord som gjør seg godt i de smålåtne lokalene til Dahle-Transport. Store ord og fakter passer dårlig inn der. Her er forholdene så oversiktlige at alle kjenner hverandre svært godt. Garvede sjåfører og montører alle sammen, som elsker arbeidsplassene sine.
Det er så godt som ingen utskiftning i arbeidsstokken, Gunnar Roger og Camilla. De håper det holder seg sånn lenge. Og de er stolte av bedriften sin.
I forhold til mange andre har det vært smult farvann å seile i for gressvikbedriften.
Men Gunnar Roger synes dagens arbeids- og markedsforholdene de siste årene har vært de beste noensinne.
Best på nuet
– Det er «bælfint», humrer han. Ordrebunken har aldri vært tykkere, og de store kundene blir større.
– For oss er det kjempemoro å kjenne på ringvirkningene, sier Camilla. Men vokse noe mer selv? Nei, ikke utover den nyinnkjøpte bilen og nyansatt sjåfør. Det får holde.
Hva ser de så i glasskula? Vel, det blir i alle fall ingen markedsfører med det første.
– Vi er kanskje best på å leve i nuet. Heller det enn å planlegge seg i hjel. Vi skal fortsatt serve oppdragsgiverne, sikre kvaliteten. De vet at vi følger opp og holder det vi lover. Blir vi for store er det ikke så lett å ha kontroll på alle ledd.
Dette er Dahle-Transport AS
Den tradisjonsrike familiebedriften Dahle-Transport AS ble opprettet i 1946 av Gunnar Dahle.
Nå er det sønnen Gunnar Roger Dahle som driver butikken med hjelp fra sin datter Camilla og kona Marianne. Også Camillas inngiftede onkel er på lønningslisten. De åtte ansatte holder til der de alltid har vært; Gressvik utenfor Fredrikstad.
Og så er det enken etter Gunnar, da, Irene. Hun er 92 år nå, og liker å følge godt med på hva som skjer i firmaet. Hun samler familien rundt seg ukentlig, minst, og vet hvor de fleste bilene befinner seg.
OBS! Vi skal ikke skrive så mye om tall og sånn, men hadde bedriften økt omsetningen sin med noen få tusenlapper (den ligger nå hårfint under 10 millioner kroner), da hadde de seilt rett inn på TransportMagasinets liste over Norges 100 beste transportører.
Nyinnkjøpet
Den nye doningen til Dahle-Transport heter intet mindre enn MAN TGS 35.480 8x4H-6 til en verdi av 4,5 millioner kroner.
Camilla og Gunnar Roger venter seg mye av den fireakslede bilen med D26-motor på 480 hk, foraksel med HydroDrive, hydraulisk forhjulsdrift og styring på alle aksler. Hiab-kranen har rekkevidde på 35 meter og løftekapasitet på hele 105 tonnmeter.
Da burde Dahle-Transport stå bedre rustet enn noen gang til de fleste oppdrag, og ikke lenger være avhengig av å leie inn mobilkraner til de tyngste løftene.
I følge MAN er det første gang en Hiab X-Hipro 1058-kran er levert på en MAN her til lands. Støttebenene er kjededrevet, og kan kjøres helt ut i ni meters bredde, noe som lover godt for de mest krevende løftene.