Sjåførers nye adelsmerke?
Hege Ottershagen Urtegård (41) er sjåfør hos Utengen Transport AS. Bilen hennes er stasjonert i Skien, en Actros 2551 med walking floor-tralle som hun for øvrig deler kjøringen på med mannen «Bamse». Toskifts mann/kone-bil er ikke helt vanlig, men Hege kaller det et perfekt ekteskap. Kanskje flere skulle prøve?
Vel. Den dagen da miraklet hendte hadde hun startet fra Utengens hovedkvarter på Liertoppen. Derfra kjørte hun til levering på Klemetsrud, helt på andre siden av tigerstaden. Med kaffekoppen plantet på fangeren/stigtrinnet foran.
Ikke glemsk, nei
Hvordan er det mulig? Sånn husker hun det:
- Det var en helt vanlig dag. Jeg hadde akkurat vært innom verkstedet og tippet hytta for å blåse rent luftfilteret. Gubben hadde kjørt flis husker jeg, og da blir det mye støv, forklarer hun. Bilen brukes i det hele tatt til mye forskjellig avfallskjøring, men ellers var det ikke noe spesielt den dagen.
- Er du egentlig glemsk?
- Nei! Jeg husker jeg hadde satt fra meg koppen på fangeren, men så må det ha vært et eller annet som tok oppmerksomheten, sier hun tenksomt. For det var først da hun var ute på motorveien E18 mot Oslo la hun merke til at den ikke var på plass.
- Jeg hadde funnet roen, tent en røyk og strakte meg etter koppen, før det gikk opp for meg at oooops! Der var det jeg hadde satt den, ja.
Og dermed avskrev hun egentlig sin gode gamle kopp. En definitivt velbrukt Statoil-kopp, faktisk den hun fikk da hun startet i Utengen i august 2013.
- Vi får jo ny kopp til jul hvert år her i firmaet, både Statoil- og XY-kopp. Men nå har det seg sånn at jeg ikke liker de nye Stelton-koppene med skrulokk. Så jeg holder på denne gamle gode med gummipakning, smiler Hege forklarende.
Handler om 10-tallet
Men selv om ikke Hege tenkte noe mer over det med koppen, må turen innover mot Oslo ha gått usedvanlig smooth.
Eller kanskje ikke usedvanlig? Utengen-sjåførene er kjent nettopp for skånsom kjøring. Om det skyldes pisk eller gulrot, skal være usagt, men det handler visstnok om systematisk kursing og sjåføroppfølging. Samtidig brukes Fleetboard aktivt som grunnlag for sjåførenes bonus.
Med andre ord: Det lønner seg å kjøre smooooth!
- Og så har jeg hatt veldig god coaching på hjemmebane da, skryter Hege. Førerkortet på tungbil er tross alt ikke mer enn tre år gammelt. Det var gubben som bidro til karrieredreining, blant annet ved å oppmuntre til yrkessjåførlinja på Notodden Vgs.
- Jeg tenkte, 38 åring tilbake på skolebenken??? humrer Hege, som i etterkant skryter veldig av den tiden også.
- Men det stemmer at vi er veldig opptatt av Fleetboard-scoren vår ja, ikke minst vi i Kjørbekk-gjengen. Det handler å komme nærmest mulig 10-tallet.
Når det er sagt, så må vi legge til at Hege har noe å strekke seg etter på hjemmefronten. På Transportmessa i 2013 var det nettopp gubben, dvs. Bamse som egentlig heter Bjørn Arne, som ble Norgesmester i Fleetboard.
- Bamse ligger som regel fortsatt litt foran meg, må jeg innrømme, men jeg tar innpå.
- Og der sto den!
Tilbake til koppen på fangeren. Fra Utengens lokaler og ut på E18 er det et par kilometer, et par fartshumper og et par skarpe venstre-høyre-venstre-svinger. Den burde ha falt av allerede der.
E18 inn til Skøyen er derimot plain sailing og en mer sannsynlig strekning for en rutinert sjåfør å holde på koppen. Men på Skøyen må Hege med sin høye henger kjøre over lokket, gjennom rundkjøringen. Brems og sving.
Videre gjennom Operatunnelen og opp til rundkjøringen på Ryen er det også jevn kjøring – om man ikke lar seg affisere av andre luringer i trafikken. Videre sørover mot Klemetsrud er det imidlertid blant annet et fin lite «hopp» i 80-sonen ved Skullerud.
- Det er bare helt utrolig, sier hun igjen. - For jeg kom jo frem da. Losset bilen. La merke til et par karer med små containerbiler som så litt rart på meg. Og så kom jeg til å tenke: Jeg kan jo i det minste se etter.
- Og der sto den!!!
Er redaksjonen bløt? Vi tester:Ja, nå kan man jo spekulere på om TM-redaksjonen er bløt og faller for enkle trix, men sannheten er at dette måtte vi komme til bunns i.
Fakta: Utengen Transport AS
Det var den 15. april 1924 at Thorbjørn Utengen fylte 10 liter bensin på tanken til en 1,5 tonns 1923-modell Pedalford med registreringsnummer F-1933.
Bensinen koster ham hele kr 6,50. Samme dag har han sitt første kjøreoppdrag. Og hvem kunne ane at dette skulle være utgangspunktet for at famileibedriften i dag sysselsetter 70 ansatte og at 39 lastebiler ruller på vegen?
Ja, for nå 92 år senere er Utengen Transport AS en vaskekte familiebedrift, der Morten Utengen (52) er styreleder og Tor Arne Utengen (49) er daglig leder. Og vi kan trygt definere dem som en av stålbjelkene i norsk transportnæring. Bedriften har vært i bransjen siden 1924. De siste 10 årene har bedriften vokst kraftig, ikke minst etter oppkjøpet av Hannevold Transport AS i 2007.
De siste årene har imidlertid omsetningen ligget stabilt rundt 100 millioner kroner – og med like stabile resultatmarginer år etter år rundt 8-9 prosent i 2013. Som er langt over gjennomsnittet for norsk transportnæring.
Facebook-gratulasjoner
Reaksjonen er som man kan tenke seg, og mange har sett på facebook: Et sånt øyeblikk man bare må dele. «Jippi, se her!!! Så flink jeg har vært». Og på facebook tok det av på en særdeles hyggelig måte. Det er som man vet slett ingen selvfølge!
Det kom bøtter og spann av likes, og en drøss hyggelige meldinger. I skivende stund har innlegget på sjåførgruppen «Hils på en kollega – ta en kaffe» 342 likes og et 50-talls meldinger. Noen av kommentarene:
- Du bør få slippe økodrive biten på YSK kurset for den der!
- Der skulle du ha hatt diplom, fantastisk:-))
- Tøft, artig når man glømme nokka å det kjæm nokka positivt utav det!
- Satan... Derre e itj flaks. Derre e skills!
- Omg!!