Øst-europeere svindler med AdBlue
På vårparten i fjor slo den tyske foreningen Camion Pro alarm etter at de mistenkte at så mye som 20% eller hver femte lastebil på tyske veier hadde manipulert avgassystemene.
På den måten får de det laveste avgiftsnivået til en Euro-5 eller 6- motor, mens motoren i realiteten forurenser som en Euro 3.
Den store «gevinsten» ligger i at man helt kan kutte utgiftene til AdBlue.
AdBlue er et tilsettingsstoff som nyere dieselmotorer må ha for å rense utslippene.
Undercover i Romania
Denne uken tar den tyske TV-kanalet ZDF temaet til nye høyder etter at de sammen med Camion Pro gikk undercover i Romania og Polen ved kontroller og rasteplasser. Programmet kan ses på ZDFzoom onsdag klokken 22.45 og har tittelen «Die Lüge vom sauberen Lkw» eller «løgnen om de rene lastebilene».
Det blir ikke kontrollert
I innslaget viser en stolt speditør hvor enkelt man kan utstyre en lastebil med denne teknikken som kalles «AdBlue Killer». Speditøren hevder at det bare er å kjøre på - politiet kontrollerer det ikke, sier han og sikter først og fremst mot det tyske veipolitiet.
Slipper ut store mengder Nox
Dersom det medfører riktighet at så mange som 20% av lastebilene på veien i Tyskland har manipulert bort bruken av Ad-Blue, svindler de staten for omkring 110 millioner euro i avgifter.
Like interessant er trolig miljøaspektet. Ifølge ZTF vil utslippene fra disse lastebilene tilsvare omkring 14.000 tonn Nox.
Til sammenlikning er dette dobbelt så mye som man tror Volkswagens avgiftsskandale i USA medførte.
Et kjapt søk på youtube viser hvordan det monteres, og på nettet er det mange som åpent tilbyr utstyret for salg. Også norske aktører tilbyr dette til norske biler.
Ikke nytt fenomen
Å chippe bort AdBlue har vært kjent en stund. Allerede i 2010 gikk Scanias produktspesialister ut og advarte om at en rekke bedrifter annonserte for chipper som lovte lavere forbrenning, høyere effekt - og stengte av Ad-Blue innsprøytningen uten å få feilkoder eller lavere effekt. Teknikken er altså ikke ny, men omfanget har aldri vært kjent.
Scania innrømte at dette var fullt mulig, men at det ville gå på bekostning av motorens levetid. De refererte til forsøk de selv hadde utført og som i enkelte tilfeller hadde halvert levetiden.
Dessuten rettet de pekefingeren mot at dette både var ulovlig, og at det ville etterlate digitale spor som de senere kunne oppdage og at både garanten ville bortfalle samt at innbytteprisen ville bli lavere.
I dagens pressende bransje er dette tydeligvis noe mange er villig til å se gjennom fingrene med. De tjener store penger og mange kjører i Norge.