- Økende AdBlue-problem i Norge
Det er nettopp gjort kjent at så mye som hver femte lastebil i Tyskland mistenkes for å ha manipulert bort behovet for å tilsette AdBlue i motorene.
Les også: Øst-europeere svindler med AdBlue
AdBlue er et tilsetningsstoff nyere motorer må ha for å tilfredsstille utslippskravene. Dersom man ikke tilsetter det relativt kostbare stoffet, har lastebilprodusentene laget systemet slik at man blant annet opplever effekttap på lastebilen.
Ulike juksemetoder har vært tilgjengelig via nett en periode og nå finnes en rekke utstyr lett tilgjengelig som «lurer» motorene slik at de ikke mister effekt.
Ingen varsellamper lyser. Transportørene sparer store penger, men seiler også opp som miljøverstinger ved at en euro 6-motor vil forurense omtrent som en euro 2 eller 3.
Man kan enkelt bestille via for eksempel svenske "Blocket" eller andre nettbutikker for en rimelig penge. Også i Norge finnes firmaer som åpent tilbyr slik tuning.
Utstyret finnes dermed også på norske biler, men trolig i langt mindre grad. Når så mange som 20% av østeuropeiske biler mistenkes for svindel, er det grunn til å tro at en rekke av disse bilene er å finne på norske veier.
Mange over Svinesund
Norges største inngangsdør er Svinesund. Daglig passerer flere hundre utenlandske vogntog grensene. I 2015 sto, ifølge Statistisk sentralbyrå, polske biler for 7,4 prosent av transporten over grensen. De baltiske sto for 7,9.
Mens norske vogntog i høy grad allerede har euro 5 eller 6 og dermed er renest i verden, er ikke tilfellet det samme med store mengder av østeuropeiske biler som svært ofte har lavere euroklasser og dermed forurenser langt mer.
Til sammenlikning kan vi si at en lastebil med euro-6 motor i 2017 forurenser mindre enn 100 lastebiler tilsammen med euro 0 gjorde i 1990, ifølge tall fra NLF.
Når det nå blir kjent at mange som også skilter med Euro-6 motor i realiteten ikke er det, er det grunn til å rope varsku.
Økende problem på Svinesund
- Jeg kan bekrefte at vi opplever det som et økende problem her hos oss på Svinesund, forteller Fagleder Øyvind Grotterød ved Statens vegvesen. Han sier at de har vært borte i tilfeller der hele AdBlue-anlegget er fjernet og at de stadig stopper biler der indikasjonslampene lyser. De kommer ikke videre.
- Men vi har aldri vært borte i tilfeller der vi har avdekket juks uten at lampene har lyst, fortsetter Grotterød og tillegger at de heller ikke har indikasjoner på at det skal forekomme.
- Men hva med avgassmålinger som er foretatt? Vil ikke det avsløre om en euro-6 motor forurenser alt for mye i forhold til hva den burde og dermed gi en indikasjon?
- For en tid tilbake foretok vi en stor aksjon og målte et antall lastebiler for nettopp avgassene. Tallene er til bearbeidelse nå og vil kanskje kunne gi noen svar. Det er for tidlig å si noe om nå, men jeg kan si at noe er i støpeskjeen og kravene ligger jo der, avslutter Grotterød.
Kan sjekkes, men tar tid
Men så er vi tilbake til ressurser. Vegvesenet har sine såkalte 2030-kontroller der de går gjennom det tekniske. Man kan for enkelthets skyld kalle det EU-kontroll på vei. Her inngår også avgass-testing. Men i realiteten blir det ikke ofte gjennomført.