Rå bilberger
Det var flere som møtte opp da Nord Salten Auto endelig skulle få overlevert sin nyeste investering sist uke, en MAN 8x8 med Omars påbygg.
- De har ringt fra hele landet, så det er tydelig at dette er en bil som vekker oppmerksomhet både i bransjesammenheng og hos pressen, forteller Tom Josten fra MAN Truck & Bus Norge i en pressemelding.
Selv hadde han tatt turen helt fra Trondheim for å bli med på overleveringen, og han la ikke skjul på begeistringen over den nye bilen. Dette er en tungberger som skiller seg ut, og det har vært spennende å ta del i prosjektet på vegne av MAN Truck & Bus Norge.
Egenvekt på nesten 30 tonn
Tungbergeren strekker seg fire meter over bakken og har en egenvekt på over 29,4 tonn.Bilen er svært god på fremkommelighet og har godkjent fantastiske 90 tonn totalvekt under berging.
Fire støttebein
Påbygger Arve Wangensteen fra Vang Auto-Service forteller at det er gjort flere tilpasninger som gjør bilen unik i sin klasse. Der mange andre tungbergere er utstyrt med to støttebein med vinsjer, er denne utstyrt med fire. Det betyr i praksis at bilen er dobbelt så stabil og har enda mer kraft.
Forholdene kan være utfordrende når man jobber med tungberging, og plassen er ofte begrenset, men med fire skråstilte støttebein står man støtt under hele bergingsprosessen.
Vinsjene foran og bak gir en god måte å trekke på og bidrar til å stabilisere bilen. Vinsjene på den ene siden kan brukes til å holde fast bergingsbilen, mens vinsjene på den andre siden kan benyttes til trekking. Det er også muligheter for å trekke foran dersom det skulle være behov for det.
Det er montert kamera på hver av vinsjene som er koblet opp mot et kontrollpanel bak i bilen. Dette gjør at de til enhver tid har kontroll på at de fire vinsjene pakker ståltauene riktig, dette for å unngå skader på ståltauene da det er store kostnader med nye ståltau og unødig driftsstans.
Berget siden 1962
Nord Salten Auto har jobbet med berging siden 1962, og ser frem til å ta i bruk det nye arbeidsverktøyet. - Det er en stor dag for oss, forteller Marius Valle som jobber som bilreparatør ved anlegget i Ulvsvåg. Han er veldig fornøyd med den nye tungbergeren og gleder seg til å prøve. Han får støtte fra kollega Karl Erik Berntzen, som tror at det kommer til å bli enklere særlig på de store oppdragene.
- Det nye slepesystemet gjør at transporten av større kjøretøy vil bli mer skånsom. Der vi tidligere har måttet løfte opp bilene for å transportere de videre, gir det nye slepesystemet helt andre muligheter.
Det er en betydelig investering, og vi er veldig takknemlig for at både Nord Salten Auto og Nordvik har stått på for at vi skulle få dette til. Med den utviklingen vi har sett de siste årene er det nødvendig å oppgradere utstyret for å henge med i markedet, så jeg tror det er en riktig investering akkurat nå, avslutter han.