En liten giver er stor synder
At manipulerte Kitas-givere eksisterer og at det ikke lenger er spesielt uvanlig, må vi anse for å være et faktum. Det er tyske Continental som produserer selve giveren. Vår svenske kollega, Proffs, tok kontakt med Christopher Schrecke som er pressetalsmann for Continentals Business Unit CVAM i Tyskland.
- I hvilke land produseres og selges Kitas-giverne?
- Alle giverne produseres på vår fabrikk i Tyskland. De selges i Europa og i alle land som har undertegnet UNECE AETR-avtalen.
- Er det mulig å åpne giverkroppen, altså skallet rundt, for deretter manipulere giveren og så lukke den igjen uten at det synes på utsiden?
- Continental tar sikkerheten rundt de digitale skriverne veldig seriøst, forteller Schrecke. Han forteller at hele VDOs digitale fartskriver som består av enheten til kjøretøyet samt bevegelses- og fart-sensorene oppfyller alle EUs krav til sikkerhet. Allikevel mener han at alle elektroniske systemer kan bli utsatt for manipulasjon av kriminelle. Forsøk på manipulasjon vil dog alltid gi elektroniske eller fysiske spor på for eksempel giverkroppen, poengterer han. - Ansatte på autoriserte verksteder og eksperter innen etterforskning kan bestandig finne spor. Derfor jobber vi tett opp mot dem for å forsikre oss om at manipulering oppdages og spores, forteller Schrecke.
Giverne er ikke konstruert for å bli åpnet etter produksjon og om dette skjer, er det som en følge av en kriminell handling.
- Hvor kommer de manipulerte giverne fra?
- På grunn av de høye sikkerhetskravene blir giverne bare produsert hos oss, og aldri på lisens ved andre fabrikker. Giverne er tilgjengelig på markedet gjennom verksteder. Vi har myndighet til å inspisere disse og øke bevisstheten når de håndterer og selger giverne.
- Om en giver er manipulert, vil dere da få informasjon om dette?
- Vi har god kontakt med kontrollmyndighetene og iblant får vi informasjon fra dem om at det har blitt gjort forsøk på manipulasjon, forteller Schrecke.
Continental jobber hardt med å ha et nært samarbeid med lovstiftere og myndigheter for å gjøre skriverne mer sikre. Selskapet er også et aktivt medlem i flere internasjonale arbeidsgrupper innen fartskriversikkerhet. Som en følge av dette ble også en av giverne, giver 2012, utstyrt med en selvstendig bevegelsesdetektor, forteller han.
Både Proffs og TransportMagasinet har fått oppfatningen av at antallet manipulerte Kitas-givere ute på veiene er mange og man tilmed kan mistenke dem for å være «reservedel» i kjøretøyet om behovet skulle oppstå. Kanskje er det ikke så komplisert å sette systemet opp om man er på rett plass med rett utstyr? Proffs har snakket med en person som har dyptgående kunnskaper om giveren og uten å avsløre for mange detaljer, fremgår det at tomme giverkropper (skall) kan spille en sentral rolle om manipuleringen skal kunne gjøres uten at det synes på utsiden.
- Har Continental underleverandører som produserer giverkroppen?
- Nei, giverkroppen produserer på vår fabrikk i Villingen, forteller Schrecke. Han forteller at giveren må oppfylle strenge sikkerhetsstandarder som også omfatter leverandørkjeden fra deres fabrikk til verkstedet og derfor kan ikke tomme giverkropper komme fra dem. Dessuten tillates Kitasgiverne bare solgt av autoriserte verksteder og da kun i forbindelse med at de monteres i et kjøretøy, sier han.
Han forteller også at det fra 2016 allerede finnes en ny EU-lov som adresserer de nyeste erfaringene og manipulasjonsforsøkene.
Som en direkte konsekvens av de nyeste eksemplene har myndigheter, tekniske eksperter og politikere vært samlet for å ta del av det som har skjedd med fartskriverne. Dette inkluderer også Kitas-giveren, sier han. Ny teknikk og nye metoder for å oppdage manipulering vil komme, og noe av dette er allerede på plass, avslutter Schrecke.
At manipulerte skrivere eksisterer, har vi visst lenge. Men så avansert utstyr som nå er avdekket, har aldri tidligere vært på markedet. Ut fra hva Continental hevder, skal det altså heller ikke kunne forekomme med all sikkerhet som er nå tilstede rundt giverne.
Men det gjør det.