Her kjører flere modulvogntog ulovlig
- Dette modulvogntoget fra Bring fant jeg forleden på industrifeltet i Rakkestad. Det forteller Christian Glomsrud til tungt.no. Han tok kontakt med politiet, uten at noe skjedde. Deretter ble vegvesenet varslet, men vogntoget var ferdig losset og hadde reist før de var på plass.
Området her har smale veier og er blant landets mest ulykkesutsatte riksveier. Det er ikke tilpasset 60 tonn og 25,25 meter.
- Jeg har lagt bilder av dette vogntoget ut på sosiale medier og fått flere tilbakemeldinger om at modulvogntog ofte kjører på veier de ikke har lov til, forteller Glomsrud. Han tok selv kontakt med Bring for å varsle om saken.
Bring beklager hendelsen
- Her har det dessverre skjedd en beklagelig feil hos en av våre underleverandører i Sverige, men som du kan se av svaret fra Bring Cargo Sverige har de tatt grep for å unngå liknende tilfeller i fremtiden, forteller pressesjef John Eckhoff og henviser til sin svenske samarbeidspartners kommmentar:
-Ansvariga speditörer och chauffören är fullt medvetna om felet och det är en kommunikationsmiss mellan speditör och chaufför. Chauffören skulle ha kopplat loss linken och enbart kört med trailer till Rakkestad. Tyvärr uppdagades detta först när han var på väg från Rakkestad. Fallet har tagits upp med såväl chaufförer och speditörer så att vi säkrar upp framöver att vi ger chaufförer fullständiga instruktioner och inte förlitar oss på deras kännedom om vilka områden de kan köra med fullt ekipage.�?
Vegvesenet klar over problemet
Vi skal ikke spekulere i dette ene konkrete tilfellet.
Men det vi vet er at tilfellet langtfra er unikt - og at flere spekulerer i å kjøre 25,25 nettopp her.
Mange kommer fra Sverige over Ørje og skal nedover i Østfold. Skal man kjøre lovlig, må man via Oslo. Den omveien er det mange som dropper.
Også Statens vegvesen har registrert at mange velger å kjøre ulykkesutsatte riksvei 22 med modulvogntog.
- Vi ser at det er en økende trend der denne ulovlige trafikken har økt. Det hele har nok utviklet seg over tid, og vi tror at mange ser en mulighet til å tjene noen ekstra kroner på å kjøre denne strekningen, istedet for å kjøre den lovlige veien via Vinterbro ved Oslo.
Det fortalte John Reidar Westby, inspektør i Statens vegvesen til tungt.no i en liknende sak for et par år siden. De som tar sjansen, sparer såpass med tid at det ligger økonomi i dette.
Modulvogntogsjåfører fortviler
Redaksjonen har også mottatt spørsmål fra sjåfører som undrer seg over hva de bør gjøre om den tillatte veien er stengt og de omdirigeres inn på veier som ikke tillater modulvogntog. Blir de yrkeskriminelle da? Det kan du lese mer om i denne saken.