Daglig går 570 �?tomme�? lastebiler over grensen
Mens antall transporterte tonn over grensen har økt med 7,7 prosent på fem år, har godsmengdene per lastebil minket med 12,64 prosent i samme tidsrom.
Det utgjør 208 000 tomme lastebilturer i året eller omkring 570 hver dag.
- Et tydelig tegn på at utbredelsen av ulovlig kabotasjekjøring sannsynligvis er langt større enn tidligere antatt, sier NLF-direktør Geir A. Mo i en pressemelding.
Les også: Danskene skal bruke kamera mot kabotasjesynderne
- Vi mistenker at dette henger sammen med systematiske og planlagte kabotasjeoperasjoner. Stadig flere utenlandske lastebiler kjører inn i Norge med en symbolsk last ombord, åpenbart kun for å få tilgang til det lukrative innenriksmarkedet.
Det er etter vår vurdering i strid med EUs kabotasjeregelverk og er rett og slett moderne piratvirksomhet, forteller Mo.
- En ting er at dette bidrar til å utkonkurrere norske transportører på innenriksmarkedet. En annen ting er at CO2-utslippet per fraktet vare øker betraktelig. I tillegg viser statistikk at utenlandske vogntog har langt høyere ulykkesrisiko enn norske, sier Mo.
Les også: Tredobbel ulykkesrisiko for utenlandske vogntog
A- og B-lag
Han vil nå be myndighetene gjennomføre en undersøkelse for å avdekke østeuropeiske sjåførers levekår. En slik undersøkelse er tidligere utført i Danmark og rapporten av denne ble fremlagt for EU-parlamentet 24. januar. Denne viser at tusenvis av sjåfører lever under svært dårlige forhold i flere uker og måneder i strekk.
- Dette er skyggesiden av et liberalisert kabotasjeregelverk. Det er etablert et A- og B-lag langs danske veier. Tallene vi nå har avdekket her, indikerer at vi også har en tilsvarende situasjon i Norge. Det kan vi ikke leve med, avslutter Mo.