Transportmessa på Gardermoen avlyst
- På meg kom dette som lyn fra klar himmel. Begge de to importørene har visst om messa siden 2015, forklarer Magnussen. Han understreker at det er forsøkt å kjøre Transportmessa uten de to store tidligere. Arrangementet på Hellerudsletta i 2015 var for øvrig det største noensinne i antall utstillere.
- Men det er rett og slett for mange Scania- og Volvo-entusiaster der ute til at en slik messe kan gå rundt uten dem.
I utakt med bransjen
Magnussen er trist, men han legger ikke skjul på at han også er irritert – på norsk transportbransjes vegne.
- Jeg synes for det første dette er uhøflig overfor et stort og forventningsfullt publikum i bransjen. Kremen av norske lastebilsjåfører har gledet seg til dette i snart to år. Det er omtrent som å ikke gidde å flagge på 17. mai.
- For det andre vet begge de to svenske merkene at deres nei også betyr at det ikke blir messe. Det mener jeg er et tydelig signal på at de ikke ønsker å bidra til det samholdet norsk transportbransje sårt trenger.
- Dermed er de også i grov utakt med resten av bransjen, som helhjertet støtter dette konseptet. Transportmessa, som nå skulle vært kjørt annet hvert år, har en profil og et prisbilde som bransjen faktisk har råd til.
Må stå sammen
For Magnussen har Transportmessa vært et hjertebarn siden 1998, da en tidligere Scania-direktør spurte pent om ikke han og TM kunne lage et rimeligere arrangement. Det kom på plass første gang i 2002.
- Betyr dette at Transportmessa er over for alltid?
- Vi har beholdt bookingen vår både for i år, 2019 og 2021, så døren er fortsatt åpen. Jeg håper jo det finnes krefter i norsk transportbransje som kan utfordre den massive posisjonen de to svenske merkene i felleskap har fått.
- Eller i det minste fortelle dem at vi er en sektor som trenger å stå sammen skal i fortsatt ha en norsk transportbransje om fem og ti år.
Volvo og Scania svarerSpørsmål til Volvo ved Bjørn Sverre Erikstein og Scania ved kommunikasjonsdirektør John Lauvstad:
- Hvorfor velger dere ikke å stille på TransportMessa i år?
Lauvstad: - Vi var invitert til messe, men på grunn av ikke minst en stor introduksjon og innfasing av ny modell med det det medfører, valgte vi å takke nei denne gang. Ja, vi visste om messa i god tid, men det er ikke automatikk i at messe passer med ny bil. Det er avhengig av hvor i innfasingen man er på det tidspunktet.
Erikstein: - I Volvo gjør vi våre prioriteringer i god tid før forretningsåret starter, og ved gjennomgang av aktivitetene for 2017 var det klart utslagsgivende at vi hadde brukt mye tid, ressurser og mennesker på messe i 2016. Derfor har vi valgt å fokusere innsatsen på andre områder i år.
- Dere takker nei samme dag, og er dermed kollektiv årsak til at messen ikke blir noe av. Er dette koordinert dere imellom?
Lauvstad: - Det er en ren tilfeldighet.
Erikstein: - Det er helt tilfeldig, det kan jeg garantere. Vi har hatt lang dialog med Magnussen i forkant av dette.
- Magnussen mener dere opptrer uhøflig overfor deres egne forventningsfulle entusiaster, at dere dermed unndrar dere fra bransjedugnaden som messa også er, og at dere er i utakt med resten av bransjen som ønsker konseptet TransportMessa. Kommentar?
Lauvstad: - Vi var tilstede på stor messe i Oslo i 2016, som for øvrig også passet oss dårlig med tanke på nye modell, og også vi må spre våre aktiviteter ut over landet. Påstanden om at vi ikke bidrar til bransjen mener jeg faller på sin egen urimelighet. Det gjør vi til de grader.
Erikstein: - Når det gjelde fanskaren vår, så skal vi i år ha en rekke store kundearrangementer rettet mot både eksisterende fans og fremtidens fans. Vi gjør mye for fansen, så får vi tåle at det er ulike meninger om hvordan vi best når fram til dem.
Les også: Bransjen trenger TransportMessa
Transportmessa
Den folkelige Transportmessa skulle hatt 15-årsjubileum i september. Denne messa har i mange år vært tett koblet til TransportMagasinet, men har de senere årene vært et arrangement i regi av Bjørn Magnussen med TransportMagasinet som mediepartner.
Transportmessa har fra starten av vært det rimelige og brede alternative til de vesentlig dyrere, mer glansede og sjeldnere importørmessene. Lave priser og ujålete forhold for alle har gjort Transportmessa til en arena de brede lag av norsk transportbransje har favnet om.
De senere årene har ikke minst også konvoi til messa og trailerparkeringen på Gardermoen skapt en ryggrad av entusiasme få om noen andre lastebilarrangement kan måle seg mot.
Med ujevne mellomrom de siste ti årene har også bilimportørene, sist en konstellasjon mellom Volvo, Scania og NLF, arrangert sine arrangement hos Varemessen på Lillestrøm. Fordelen med dette er en innendørs utstilling, ulempen er et helt annet prisbilde for utstillerne.