Får ikke lenger holde igjen alle kjøretøy med hjullås
Samferdselsdepartementet har nettopp sendt ut en melding til Statens vegvesen og politiet om at det ikke lenger er anledning til å holde tilbake utenlandske kjøretøy i påvente av betaling av bøter ved forhold som omfatter sjåføren.
Årsaken er en EU-dom fra Ungarn. Det forteller Dag Rykkje ved Voss trafikkstasjon til tungt.no. Han mener det er på tide med en lovendring og sier at dette er flere skritt tilbake når det gjelder inndriving av bøter.
Også flere kontrollører rundt om i landet bekrefter meldingen som er helt fersk. Denne uken skal flere av dem sette seg ned og finlese papirene i den nypålagte situasjonen.
Det er lett å forstå det rent juridiske. Uskyldige lastebileiere skal ikke bli straffet for overtredelser gjort av sjåføren. Forhold som går på det tekniske ved kjøretøyet, som slitte dekk osv. er fortsatt grunn god nok til å bruke hjullås. Det er altså i de tilfellene det dreier seg om sjåførens brudd det vil bli endring i.
Allikevel vil denne dommen - om den blir stående som retningsgivende - veldig viktig.
Svært mange av de utenlandske vogntog som blir stanset og får en reaksjon, vil få det for forhold man kan knytte opp mot sjåføren. Selv om det ofte i realiteten er bileieren i utlandet som står bak flere av bruddene. Det er vanskelig og ressurskrevende å få en transportør i utlandet til å vedta bøter. Som oftest stiller de seg helt uforstående til eventuell juks og går fri. Brudd på kjøre- og hviletid er et typisk eksempel.
Derfor blir også mange forhold plassert på sjåføren som er i landet og som vanskeligere kan stikke av med fastlåst bil.
Les også: De fleste bøtene til sjåfører utenfor Norden blir ikke betalt
Lovendring i 2015
For noen år tilbake var det et stort problem at man ikke kunne holde tilbake kjøretøyer til boten var betalt. Det er vanskelig å drive inn bøter og forelegg fra utlandet. Så kom en lovendring i 2015. – Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, fortalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en presseuttalelse den gang.
Samtidig sørget ministeren for at det ikke lenger skulle være et krav om at boten skulle være vedtatt for at man kunne holde igjen kjøretøyene.
Dermed ble det kjøpt inn et stort antall hjullåser til etaten. De settes ikke på uten grunn og har betalt seg selv mange ganger allerede.
Utenlandske sjåfører har igjen fridd leide, altså det tvert motsatte av Solvik-Olsens intensjon.
Samtidig kan man undre seg over hva kontrollører i EU-landene gjør. Hva gjør man for eksempel i Tyskland. Vil norske sjåfører slippe unna?
Om dommen blir retningsgivende i Norge kan Statens vegvesen like gjerne legge ut en god del av hjullåsene sine på Finn.no.