Farvel Tine
Nesten 77 års arbeid som transportør for Tine ble avsluttet med lasting i dag. Torsdag losser bilen i Harstad. Så legges Markussen Transport ned.
Les også: Mister Tine-kjøringen etter 76 år
TM på plass
TM er på plass når siste bil laster og reiser fra Kalbakken i Oslo i grålysingen 28. februar. R620en er en av tre røde trekkere hos Markussen, og det er Aleksander Nilsen (37) som har fått den turen. Vi møter ham i porten hos Tine på Kalbakken, blir med inn, rygger til utenbysrampen.
Harstadkaren har ikke kjørt for Markussen mer enn tre år selv, men han er også andre generasjon sjåfør for Markussen i familien. - Faderen kjørte for Markussen på 90-tallet, sier den sindige sjåføren.
Selv tok Aleksander lappen for 7 år siden, omskolert fra forskalingssnekker i Skanska etter en bilulykke, til å jobbe med IT-support. Men han orket ikke tanken på å sitte på kontor.
Losset mandag, nordover tirsdag
- Jeg har vært interessert i lastebiler siden neve stor. Nedarvet kromosomfeil pleier vi å si hjemme, forklarer Aleksander. Det eneste som mangler er Scania-stempel i pannen på mannen. NAV ble løsningen til lastebilsertifikatet, og det har verken de eller Aleksander angret på siden.
Aleksander kom nordfra mandag ettermiddag med datovarer til levering på Hamar, hvor de bla. blir til grisemat, samt noe plukk som skal inn til Kalbakken og losses før ny last nordover. Ironisk nok blant annet en kasse nordnorsk mikrobryggeriøl til Den Glade Gris. Men så er dette da også en dag med grisevær vi sjelden opplever i Oslo.
Aleksander har ikke kjørt fast på Kalbakken selv. Han trives bedre med nye ruter og oppdrag hver dag, variasjon fryder. Men han entrer terminalen med svært rutinerte og effektive skritt. Skapet tar 66 paller. Nå laster han rutinert 63.
Lite kaffe, lite kake- Dette er bare trist, sier Tore Martinsen fra Årnes som bringer varene fram til lasting. For det meste yoghurt og iste, men også noen paller Kjøttkaker med ertestuing fra Fjordland og Salma laks. Og til slutt noen kartonger juice.
At avtalen med Tine opphører er ikke lenger en oppstandelse. Sjokket har lagt seg. Nå er det bare tristhet som råder. At anbud vinne og tapes er en ting. Men når 76 år sammenhengende kvalitetsjobb avsluttes, er det større følelser som skal ha utløp. På Kalbakken er det dog fint lite følelser. Ikke blomster, ikke kake, ikke en skvett kaffe en gang. Men Aleksander får en klapp på skulderen av Martinsen.
Selv har Martinsen jobbet i Tine i 45 år. Har prøvd det meste, på tapperiet, 13 år som distribusjonssjåfør (til ryggen sa stopp), alt som er mulig på «gølvet». - Markussen har levert transport i verdensklasse. Man har kunnet stille klokka etter dem. Aldri noe tull, aldri forsinket – om ikke en eller annen har sperret E6en da.
Vi triller ut porten uten oppstuss. I skrivende stund er Aleksander og hans Scania R620 på vei nordover i Østerdalen. I dag skal han innom Tunga, før han regner med å stoppe i Steinkjer. Så regner han med å hvile i Fauske i morgen kveld, før siste lossing i Harstad på torsdag.
Markering i helgenMange av sjåførene i Markussen har fått ny jobb allerede. Aleksander har en jobb på gang, men ennå er ikke alle brikkene på plass for ham.
Til helgen blir det markering i Harstad, og konvoi med gjenværende biler. Kanskje er fest et feil ord, men Aleksander gleder seg til å treffe folket og prate med masse gamle sjåfører også. Det er varslet over 100 mennesker.
Så skal de tre røde trekkeren ned til Kløfta, har Aleksander hørt. Han kommer til å savne bilen. En epoke er over.
Les også: Disse overtar Tine-kjøringen