Motoren kan være avslått 30 % av tiden
Med Volvo Concept Truck har Volvo Trucks utviklet sitt første hybridkjøretøy for langtransport. I kombinasjon med de andre forbedringene i kjøretøyet, utgjør den totale reduksjonen i drivstofforbruk og C02 cirka 30 prosent. Det melder Volvo selv i en pressemelding.
Volvo Trucks avduket Volvo Concept Truck i mai 2016, og har nå videreutviklet og forbedret kjøretøyet enda mer. I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje - en av de aller første drivlinjene av denne typen for tung- og langtransport.
Energi fra bakker brattere enn 1 prosent
Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing. Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning.
En forbedret versjon av Volvo Trucks' sjåførassistentsystem I-See har blitt spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien.
Motoren kan være avslått 30 prosent av tiden
I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir en drivstoffbesparelse på 5-10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen. Dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som legger til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.