Statistikk - kostnadsutvikling lastebil: Dyrere for lastebileierne
Statistisk sentralbyrå publiserte nettopp den nyeste kostnadsutviklingen for forskjellige lastebiltyper, som gjelder frem til og med februar 2017.
Det går ikke tydelig frem av akkurat denne tabellen, se under, men i forhold til sist vi publiserte de tilsvarende tallene for desember 2016, har det vært et kraftig kostnadshopp for alle biltyper.
Dette prishoppet kom ved årsskiftet, men i motsetning til tidligere har ikke SSB spesifisert hva det er som har vært kostnadsdriveren. Men det er naturlig å tenke seg at det er drivstoff.
De generelle trendene fortsetter imidlertid som sist:
Nærtransport, det være seg alt fra renovasjon og distribusjon til drivstoff (uten henger) og kranbil har størst økning i kostnader.
Langtransport, enten det er semi eller bil og henger og henger, har den snilleste kostnadsutviklingen.
Tabellen kommer fra SSB. Tall i prosent!
Totalindeks | Jan 2017 - feb 2016 |
Feb 2016 - feb 2017 |
Feb 2012 - feb 2017 |
|
(2009 =100) | 122,6 | 0,2 | 6,0 | 10,0 |
Tømmertransport, 3-aksla bil m/hengar | 122,5 | 0,2 | 6,7 | 9,3 |
Trekkbil for semitrailer, 3-aksla bil m/hengar | 121,5 | 0,1 | 6,4 | 8,5 |
Tankbil, 3-aksla bil u/hengar | 124,4 | 0,3 | 6,3 | 10,9 |
Tankbil, 3-aksla bil m/hengar | 122,4 | 0,2 | 7,2 | 10,2 |
Renovasjonsbil, 2-aksla bil | 123,4 | 0,4 | 5,7 | 12,0 |
Nærtransport, 2-aksla bil | 124,9 | 0,3 | 5,4 | 11,6 |
Kranbil, 3-aksla bil | 124,8 | 0,2 | 5,5 | 12,1 |
Anleggstransport, 3-aksla bil u/hengar | 123,6 | 0,1 | 5,6 | 10,1 |
Anleggstransport, 3-aksla bil m/hengar | 122,0 | 0,2 | 5,4 | 9,6 |
Langtransport 3-aksla bil m/hengar | 119,5 | 0,2 | 6,9 | 8,4 |