STATISTIKK: SALGET AV LASTEBILER OVER 16 TONN: Volvo som snikende ullteppe
Men la oss ta det viktigste først:
Selv etter en slapp julimåned, viser de nyeste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) klart og tydelig at 2017 er et jubelår for lastebilselgerne. Registreringsstaistikken viser syv posent oppgang fra samme periode i fjor, til og med juli.
- Som betyr at det går bra for lastebileierne.
- Som betyr at det går bra for transportkjøperne.
- Som betyr at det går bra for AS Norge.
Utjevning blant merkene
Litt mindre viktig for landet, men desto viktigere for entusiastene, er styrkeforholdet mellom Scania og Volvo.
De to svenskene har vært som mus og katt på statistikkene det siste 10-året. Og etter å ha tapt med minimargin da 2016 ble talt opp, startes Scania med knalltall første halvår i år. Det kunne virke som om seieren 2017 allerede var bestilt.
Men Volvo har åpenbart ikke gitt opp, for ved utgangen av juli er forskjellen i markedsandel nede på 1,7 prosent – eller kun 45 biler i favør Scania. Det er faktisk en ledelse Volvo lett kan hente inn, om de har kundene med seg.
Det som imidlertid også er bra for landet, er at de mindre merkene har større fart på slaget enn de to store. Mercedes øker med 19 prosent, MAN med 64 prosent og DAF med 22 prosent.
Det er fortsatt overhodet ingen fare for at de klår de to svenskene, men vi tror vel alle på testen om at variert produktutvalg er bra for forbrukerne. Og lastebileierne.
Topplisten
Dette er OFVs topp 7-liste lastebiler over 16 tonn per 31. juli 2017.
1 Scania, 1015 biler, 37,9 % markedsandel
2 Volvo, 970 biler, 36,2 % markedsandel
3 Mercedes, 385 biler, 14,4 % markedsandel
4 MAN, 184 biler, 6,9 % markedsandel
5 DAF, 45 biler, 1,7 % markedsandel
6 Renault, 22 biler, 0,8 % markedsandel
7 Iveco, 10 biler, 0,4 % markedsandel