23948sdkhjf

Landhandleri med kjærlighet for lastebiler

- Man må jo drive rasjonelt… sier Torbjørn Seielstad lett underfundig. Og antagelig dønn alvorlig. Seielstad er riktig nok lastebilsamler også, men disse 10 bilene er valgt utelukkende på rasjonelle kriterier. Nesten.

Nå kan bildene her se ut som et pr-stunt fra Scania, og de er ikke helt nye heller.

Men storyen og intervjuet med Torbjørn Seielstad er for trivelig til ikke å dele.

For bildene havnet hos TM tilsendt fra en ekte lastebilentusiast - som tilfeldigvis også er pater familias i en markant familiebedrift som strategisk satser på egentransport fremfor leietransport.

I motsetning til de fleste andre store aktører i byggevaresektoren har Gausdal Landhandleri valgt å holde egne biler, med egne sjåfører.

- Det er for å sikre kvaliteten på bedriftens fremste kontaktpunkter med kundene, forteller Seielstad. - Og så er det litt fordi vi er bilinteresserte selv. Men det er klart bilene er bra reklame for oss også, humrer han.

Smart navnevalg

For de av leserne som fortsatt lar seg sjarmere av det søte «landhandleri» i bedriftsnavnet, kan vi opplyse at det nok er lenge siden det ringte i klokka og døren knirket når det kom kunder.

I dag omsetter byggevarebedriften for 1,25 milliarder kroner årlig (og øker stadig). Den har ca 330 mennesker ansatt. Og det går nå 36 egne biler i transporten.

- Det hender fortsatt vi får hyggelige tilbakemeldinger på at vi har beholdt navnet, at vi ikke har kalt det «Gausdal jern- og byggevarer eller noe sånt, medgir Seielstad.

Gausdal Landhandleri ble startet av hans far Torleif og onkel Asbjørn i 1938, og en ting er sikkert: Her faller ikke eplene langt fra stammen. Torbjørn Seielstad var selv daglig leder fra 1972 til 2010. Og i dag jobber 3. generasjon høyt i bedriften som hhv logistikksjef og controller, og lyder for øvrig navnene Torleif og Asbjørn de også… (og om vi tolker bildene med barnebarn, kan 4. generasjon allerede være penset inn på samme sporet).

- Men dere har ansatt daglig leder utenfra familien. Hvilken tittel går du under nå da?

- Jeg har ingen tittel lenger, jeg. Etter jeg sluttet som daglig leder, har jeg drevet med litt annet også, blant annet eiendom, får vi til svar fra Torbjørn Seielstad.

Antagelig et understatement. Men hvem vet, kanskje har de gjort noe smart der i gården. Vi kjenner jo så inderlig vel til generasjonsovergangene i familiebedrifter i transportbransjen. Det er ikke enkelt å flytte reell beslutningskraft mellom generasjonene.

På engasjementet i stemmen til Torbjørn er det for så vidt også helt klart at han har en finger eller to med i valget av de nye bilene.

- I 2007 gjorde dere også storkjøp. I en OA-reportasje teller jeg åtte nye røde biler mens daværende Norsk Scania-sjef Erik C. Hansen overrekker blomster. Er det bare Scania på dere?

- Nei langt ifra. 2007 var riktignok det forrige store samlekjøpet, men de siste årene har det vært mest Volvo og Mercedes. Og det ligger kun fornuftige vurderinger bak de nye bilene, sier Seielstad, og ramser opp: Økonomien, både i nypris og innbytte, serviceavtalene, nyeste teknologi, men også sjåførpreferanser.

- Vi bytter faktisk inn de åtte bilene fra 2007-kjøpet nå. De har gått spesielt lenge, så det er viktig for oss å få ned snittalderen noe, eller retter sagt, komme oss opp på flest mulig med Euro 6.

Flere varianter

Helt konkret ble det nå levert åtte stykker ny generasjon Scania R500 6x2, altså med den sterkeste varianten av 13-litersmotoren. I tillegg kommer to stykker G370 6x2. Av de åtte R-bilene kommer to med normalhøyt førerhus og de øvrige med høyt tak.

De to normalhøye skal distribuere i Gudbrandsdalen, de seks med høyt tak skal brukes til å levere byggevarer over store deler av Østlandet. Påbygg på alle åtte er byggevareplan og bakmontert kran.

Bilene kommer i hovedsak til å gå med tilhengere hvor av seks er nyanskaffede. De vil også bli brukt til inntransport av varer. G370ene har derimot fått containerramme for transport av vekselflak, og kran foran., med tanke på levering av byggevarer til Ringerike og Oslo. Levering av plan, containerrammer og HMF-kraner er signert Hengsrød AS, mens klargjøring fra Kran og Maskinservice AS på Rudshøgda.

- Noen spesielle preferanser bak HMF-kranene?

- Nei, ikke annet enn pris. Vi har både Palfinger og HMF, og er like fornøyde med begge.

- Tilbake til egentransport kontra leietransport. Tar dere alt selv?

- Nei, vi har seks-syv temmelig faste leietransportører også. Det handler om å takle sesongsvingninger. Noen av dem har også våre profilering på bilene.

Seielstad forteller at de har holdt på den gjenkjennelige profileringen og rødfargen siden 80-tallet, med bare mindre tidsmessige justeringer.

- Gjennomgående vil vi gjerne ha «familiefølelsen» så tett som mulig, med både sjåfører og leietransportører, fordi vi tror det både gir best kundeservice, minst avvik med tanke på rutiner og kanskje til og med størst arbeidsglede, forklarer han, og medgir: - Flinke sjåfører vokser ikke på trær, selv ikke i Gausdal.

Kjører selv

Torbjørn Seielstad selv er ikke fremmed for en økt bak lastebilrattet, men det blir helst med privatbilene. Hjemme i garasjen står det intet mindre enn tre staselige ekvipasjer, en Volvo og to Scaniaer.

- Er det utstillingsbiler?

- Nei, jeg har ikke vært så flink til å stille dem ut. Jeg har en Volvo «Bamse» av siste årgang, med luftbremser og servo, men som jeg tipper er den i Norge som har gått korttest? 51.000 kilometer. De to andre er en Scania snutebil, en L75, og en ganske fin 113H, forteller Seielstad.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11